Intervju

”Vi måste hämta andan nu”

Christian Wieland, vd på Vestia. Foto: Henrik Ekberg
Christian Wieland, vd på Vestia. Foto: Henrik Ekberg

Efter några år på Skanska ville Christian Wieland sadla om och bli pilot. Men efter pilotutbildningen inträffade 9/11 och drömmen sprack. Han blev kvar inom byggsektorn och nu är han vd för Vestia Construction Group, som det senaste året har dubblerat sin omsättning.

Christian Wieland jobbade i 18 år på Skanska innan han hösten 2016 tog över som vd för byggbolaget Vestia med kontor i Mölndal. På Skanska hade han som distriktschef hyrt in byggarbetare från Vestia så kontakterna fanns.

– Jag ville göra något annat och den här möjligheten dök upp. Vestia var en liten firma då som omsatte cirka 30-40 miljoner kronor och hade fokus på snickaruthyrning och mindre hyresgästanpassningar, berättar Christian Wieland.  

Från 30 miljoner till 1,5 miljarder

Den nye vd:n klev in på Mölndalskontoret med stora ambitioner. Om fem år skulle företaget omsätta 500 miljoner, meddelade han styrelsen. Alltså: en ökning med en bra bit över 1 000 procent. Det blev mer än så. 2022 omsatte bolaget 1,5 miljarder, en dubblering sen 2021.

– Vi tog oss in på marknaden och fick allt större projekt. Att vi lyckades med den resan beror på duktiga och lojala medarbetare, det är nummer ett. Sen har vi ett stort fokus på kunden och kundens affär, förklarar han.

Från att enbart ha hyrt ut byggarbetare så har i dag Vestia, med Västsverige som arbetsfält, alla delar inom bolaget och kan ta sig an totalentreprenader. Man jobbar långsiktigt med större fastighetsägare och kommuner som inte är så konjunkturkänsliga.

– Framför allt jobbar vi med entreprenader på upphandling. Det är mycket nyproduktion med tyngdpunkt på kommersiella fastigheter, men även en del bostadsprojekt. De största kunderna i år är AB Volvo, som vi bygger en anläggning åt i Lundby, och Mölndals stad, som vi bland annat nyligen har färdigställt en simhall åt, samt bygger en isstadion och flera skolor åt.

Klarat sig bra trots byggkris

Vestia har i dag närmare hundra anställda, 71 tjänstemän och 28 snickare. För dagen är det ganska få på kontoret, ett tiotal, vilket är positivt, enligt Christian Wieland. Få på kontoret betyder att många är ute på projekt, det är alltså mycket att göra. Förklaringen till att man, trots rådande byggkris och varseltider, lyckas ha så bra snurr på affärerna har sin förklaring i att man tog hem många större projekt under 2020 och 2021.

De få bostadsprojekten är en annan förklaring, samt att man har lyckats behålla fördelarna med det lilla bolaget, med bland annat korta beslutsvägar. Men framför allt spelar entreprenadformen partnering en betydande roll, en form bolaget uteslutande jobbar med.

– Vi har vunnit mycket affärer på grund av den upphandlingsformen. Vi tränar på det varje dag, då blir man bra, säger han och fortsätter:

– Partnering är ju en samarbetsform och ingen kontraktsform. När man går in i projekt gör man det i tidiga skeden och hjälper till att utveckla projektet. Man försöker hitta olika lösningar och gör kalkyler på det, ser till att kunden hittar rätt i affären. Ta till exempel nya Åbybadet i Mölndal, det fanns inga ritningar klara alls när vi kom in. Men det kräver förstås att ens bolag har projektering, inköp, kalkyl och de bitarna samt mycket duktiga platschefer, säger Christian Wieland.  

Partnering och samverkan

Varför tror du inte att fler bolag jobbar med partnering/samverkansprojekt?

– Det finns ganska många som gör det, men jag tror också många blandar upphandlingsformer, ibland partnering och ibland fast pris, och då tränar man inte lika mycket på det. Det är ett speciellt sätt att driva projekt på.  

Vad är visionen för Vestia, att fortsätta växa?

– Jag tror vi måste hämta andan nu och stabilisera oss. Jag tror vi landar på samma omsättning 2023 som 2022. På sikt är ambitionen att omsätta två miljarder, vilket gör att vi i Göteborg lägger oss strax bakom de stora byggbolagen.  

Endast cirka en tredjedel av personalstyrkan är renodlade byggnadsarbetare, hur kommer det sig?

– Vi brukar ha ett startteam med snickare till varje projekt och sen bygger vi på det med underentreprenörer som vi har jobbat med länge, det är lokala firmor i stan. Men vi genomför kontroller av alla vi anlitar.

En del av SSEA och Ratos

Sedan 2022 är Vestia en del av SSEA Group, där Wieland också är koncernchef och som förutom Vestia även innefattar SSEA (tidigare norska Hents svenska verksamhet) och Kiruna Målbygg. Gruppen, som tillsammans omsätter cirka tre miljarder kronor, ägs i sin tur av Ratos – en bolagsgrupp med fokus på teknik- och infrastrukturlösningar.  

– Vi samarbetar med de andra bolagen inom gruppen, vi lär av varandra och kan till exempel beställa större volymer vid upphandlingar med leverantörer. Sen är det alltid skönt att ha en stabil huvudägare som Ratos i ryggen, jag får med det en professionell styrelse att jobba med.

Samarbetet inom Ratos Gruppen märks bland annat i det spektakulära trähusprojektet Kaj 16 vid Lilla bommen i Göteborg, ett megaprojekt på totalt drygt 2,2 miljarder som Vestia tillsammans med norska träspecialisten Hent ska uppföra åt Vasakronan. Just nu pågår pålningsarbetet med Mark och Energibyggarna i Göteborg som anläggningsentreprenör.   

– Det är vårt hittills största projekt, vår del blir på cirka 1,4 miljarder kronor. Vårt arbete med projektering, kalkyl, inköp, och så vidare har pågått under en längre tid och i slutet av nästa år påbörjas byggnadsarbetet. Kaj 16 blir en bra grund för Vestia kommande år, säger Christian Wieland.       

Pojkdröm att bli pilot

Sen har vi det här med pojkdrömmen om en pilotkarriär. Christian Wieland genomförde den 18 månader långa pilotutbildningen i Nordnorge och 2001 stod han redo att börja sin nya karriär. Då brakar två flygplan in i World Trade Center och en i Pentagon-byggnaden.

– Marknaden dog där, det fanns inga jobb som pilot. Så jag fortsatte inom byggsektorn. Och jag ångrar ingenting. Men när jag kom tillbaka till Skanska efter utbildningen fick jag jobba med flera projekt vid Landvetters flygplats. Se men inte röra, sa min chef åt mig. Det är klart att man blev sugen när man såg flygplanen. Men jag rörde dem inte.

Vilka fördelar har du av pilotutbildningen i din vd-roll?

– Jag kan ha många bollar i luften och hantera många frågor samtidig. Simultankapacitet säger man inom pilotyrket, det är en fördel, inte minst sen jag även blev vd för SSEA.

Fakta Christian Wieland
Ålder: 50
Bakgrund: 18 år på Skanska, sedan 2016 vd på Vestia.
Utbildning: Civilingenjör, väg och vatten på Chalmers.
Familj: Fem barn och nyförlovad.
Bor: Jonsered.
Gör helst en ledig dag: Fiskar, gärna lax, men även ute på havet. Är annars mycket med barnen, fotbollstränare för sonens lag.
Senast spelade låten på Spotify: Det blir mest ungarnas låtar.
Senast lästa bok: Läser sällan skönlitteratur, oftast böcker och artiklar om ledarskap.
Senaste resan: Cypern förra hösten.
Kuriosa: Har vunnit VM-guld i synkroniserad konståkning i lag med Team Surprise från Landvetter.