På söndag öppnar Hisingsbron för trafik. Trots bekymren den senaste veckan är Skanskas produktionschef Peo Halvarsson övertygad om att planen håller.
– Vi kommer att lösa det här, sade han till Byggvärlden på onsdagens pressvisning av Hisingsbron.
– Jag har aldrig varit med om att sex, sju år av ens liv har gått så här fort. Jag är otroligt stolt över vad vi har gjort här och det tror jag samtliga involverade är.
Uppe på Hisingsbron springer fortfarande några gulklädda byggarbetare runt lite här och var. Peo Halvarssons mobil ringer konstant och ibland försvinner han iväg för att prata med någon byggare. Den senaste veckan har varit hektisk sen man upptäckte ganska rejäla bucklor i tvärskotten i lyftspannet. Fortfarande är det oklart hur de har tillkommit.
– Det är problemlösningar, det är det som driver en för att få till en bra produkt i slutändan. Det finns inget infrastrukturprojekt av den här storleken som inte har problem. Ibland är det ekonomiska regleringar som ska till, ibland är det tekniska lösningar, säger Peo Halvarsson.
Susanne Viberg, projektledare på trafikkontoret, tycker känslan just nu är bra, trots den turbulenta veckan.
– Det känns väldigt skönt, vi är ändå ganska säkra på att det blir ett trafikpåsläpp på söndag.
I måndags informerade trafikkontoret politikerna i nämnden om de tekniska problemen som uppstått.
– Det är mängder av beräkningar som har gjorts sen dess och de kommer att färdigställas imorgon torsdag då vi har möte igen. Efter det ska vi definitivt kunna fatta ett beslut. Vissa bucklor inne i lyftspannet måste åtgärdas på sikt, under sommaren, säger Susanne Viberg.
I dagsläget har bron full bärighet för trafik, men inte för dispenstransporter, det vill säga spårvagnar.
– Men 16 augusti ska även spårvagnarna släppas på, som det ser ut nu, säger Susanne Viberg.
– Men stensättarna blev ledsna för de gjorde ett förbannat fint jobb, tillägger Peo Halvarsson.
När Peo Halvarsson försöker sammanfatta arbetet med bron och dess främsta utmaningar nämner han bland annat grundläggningen.
– Vi fick använda väldigt långa pålar. Nere vid kajen, bredvid Läppstiftet, är pålarna 115 meter, det är längre än vad Läppstiftet är hög. Det var de första tekniska problemen att lösa, säger han och fortsätter.
– Såna här stora projekt blir internationella, vi har ståltillverkningen i Spanien, det har varit en utmaning att det blir rätt gjort och att materialet levereras i tid.
Susanne Viberg har jobbat med projektet sen 2015 på beställarens sida, alltså Göteborgs stads trafikkontor. Hon tycker samarbetet med totalentreprenören Skanska (tillsammans med danska MTH) har fungerat bra.
– I ett sådant här stort och långt projekt så går det fruktansvärt bra vissa tider, men det blir även down-perioder. Covid har heller inte varit snälla mot oss. Vi har inte kunnat träffats fysiskt på samma sätt och vi hade det lite jobbigt ett tag med de polska underentreprenörerna som inte fick åka hit från Polen eller hem.
Peo Halvarsson uppskattar att Skanska har haft mellan 100 och 150 underentreprenörer under byggtiden.
– Sen har underentreprenörerna sina underentreprenörer. Det blir många led, säger han.
Nu är det långt ifrån färdigjobbat för Skanska, återstår gör bland annat omläggningen av spårvagnarna från den gamla till den nya bron – där räknar man med ett trafikstopp på nio veckor för spårvagnar över älven – samt rivningen av gamla bron, ett arbete som beräknas ta ett år.
– Det återstår del, men den första juni 2022 ska vi vara helt klara här.
När trafiken förhoppningsvis släpps på nu på söndag blir det inget speciellt firande på grund av Covid. Men först över bron blir de som har byggt den.
– VI har sagt att invigningen på söndag framför allt kommer att vara brobyggarnas. När vi släpper på spårvagnarna till sommaren blir det förhoppningsvis lite mer festligheter för göteborgarna, säger Susanne Viberg.
Fakta Hisingsbron
Brons längd: totalt 1380 meter. Enbart brodelen över Göta älv är 440 meter.
Pyloners höjd: ca 35 meter över farbanan, 53 meter från vattenyta.
Bredd farbana: 40 m
Segelfri höjd: 12 m vid stängd, 28 m vid öppning.
Kostnad: 3,5 mdr enligt 2009 års prisnivå. Göteborgs Stad och västsvenska paketet finansierar.
Hisingsbron beräknade livslängd är 120 år.