Nyheter

”Vi har inget samriskbolag med Carillion”

Det brittiska byggbolaget Carillions konkurs kommer inte att ha någon direktpåverkan på Skanskas verksamhet i Storbritannien.

Det sade finanschefen Peter Wallin under onsdagsförmiddagens telefonkonferens.

– Vi har inte något samriskbolag med dem, försäkrade han under frågestunden.

Nyhetsbyrån Direkt skrev på tisdagen utifrån ett pressmeddelande från oktober 2016 att Skanska, ”som del i ett joint venture med Costain, Balfour Beatty och Carillion”, skulle ha tecknat avtal med Highways England om ett förbättringsprogram för motorvägen A14.

Andreas Joons, presstalesman på Skanska, förklarar att A14 är uppdelat i två samriskbolag, där ”vi är med Costain”.

– På toppen mot kund finns ett gemensamt samarbete, men det har inget med samriskbolagsstrukturen att göra, svarar han.

Skanskas kontraktsvärde är 3,4 miljarder kronor i A14-projektet som pågår till och med 2019 och som bolaget kallar ”ett av de största vägprojekten i Storbritannien”.

Även om Skanska inte har något samriskbolag med Carillion angav Peter Wallin däremot under onsdagens telefonkonferens att de stora konsekvenserna på den brittiska byggmarknaden – till följd av Carillion-konkursen – kommer att vara följdverkningar för leverantörer och underleverantörer runtom i Storbritannien.

– Vi gör stora analyser vid upphandlingar och vi har en robust process på plats. Men detta kommer att skapa en stor störning på den brittiska marknaden kortsiktigt. Slutpunkten är att när den näst största byggaren går under, så kommer det också att skapa möjligheter, sade han.

Rörande A14-motorvägsuppgraderingen, med sträckning mellan Huntingdon och Cambridge, skriver Hunts Post på onsdagen att Highways England försäkrar att det har en beredskapsplan efter att Carillion kollapsat.

– Vi har övervakat situationen under en tid och Carillion har hela tiden hållit oss informerade. Detta har gjort det möjligt för oss att ta fram beredskapsplaner för att säkerställa en fortsatt säker leverans av eventuella delar som Carillion är involverat i å Highways Englands vägnar, säger en talesman för den brittiska myndigheten till The Hunts Post.

Enligt tidningen har dessutom den brittiska regeringen uppgett att den ska upprätthålla finansiering för arbeten som Carillion utför till offentlig sektor.

Carillion har omkring 20.000 anställda i Storbritannien samt är inblandat i många offentliga projekt. I brittisk media lades det under sommaren 2017 mycket fokus på att Carillion, trots bolagets finansiella problem, vann delkontrakt i bygget av höghastighetstågbanan HS2 som benämnts som det största brittiska infrastrukturprojektet någonsin.

Avseende HS2 vann Skanska, tillsammans med brittiska Costain och österrikiska Strabag, två delkontrakt.

Nyhetsbyrån Direkt