Nyheter

”Vi hade en otroligt bra kund”

Öresundsbron blev klar före utsatt tid och byggdes inom budgetramen. Till stor del var det tack vare en förändrad attityd hos beställaren.

Mats Williamson, projektchef för brobygget, och Örjan Larsson, projektchef för beställaren, är överens. Beställarens inställning att samarbeta med entreprenören och skapa gemensamma värderingar är en förklaring till hur Öresundsbron kunde bli ett så framgångsrikt projekt.

— Om vi inte hade haft en så bra kund hade vi fått svårt att få projektet att bli så bra. De hade tänkt till noggrant innan de handlade upp oss och de hjälpte oss att se felen innan de uppstod, säger Mats Williamson på Skanska.

Örjan Larsson, som i dag är projektchef för Citytunneln, beskriver inställningen som ny då:

— För mig är branschen fylld av gamla föreställningar och rolluppdelningar, och vi försökte sätta oss över det där och skapa gemensamma mål. Det handlar om öppenhet och förtroende, mjuka faktorer som många tycker är tramsigt, men det är viktigt för branschen. Allt det där bar jag med mig till Citytunneln, berättar han.

Skanskachefen Mats Williamson menar att det inte behöver uppstå någon konflikt mellan entreprenörens och beställarens målsättningar.

— Entreprenören tjänar pengar om han slipper göra om. Genom kundens proaktiva inställning kunde vi få bron färdig ett halvår tidigare och de kunde få in intäkter tidigare, säger han.

Efter brobygget bildade byggledningen en klubb, Sundlink Veterans’ Club, som har möte vartannat år.

— Det tror jag är ganska unikt att folk tar upp sina privata pengar och spenderar en långhelg tillsammans bara för att vi tycker det är roligt att umgås. Det man känner hos alla är en väldig stolthet och gemenskap, säger Mats Williamson.

Åsa Ekenstierna deltog som arbetsledare på brobygget. Hon lärde sig mycket på det stora internationella projektet men tyckte att det kändes konstigt när allmänheten släpptes på bron.

— Jag fick känslan ”Det är ju min bro, och här kommer vem som helst på.” Det hade varit så strikta regler och kontroller av vilka som fick komma in, berättar hon.

Fakta / Öresundsförbindelsen

Sträcka: 16 kilometer lång fast förbindelse mellan Malmö och Köpenhamn.

Byggtid: 1995-2000.

Beståndsdelar:(från öster) en bro över Flintrännan, en konstgjord ö (Peberholm), en sänktunnel under farleden Drogden samt en konstgjord halvö utanför Amager.

Brolängd:7 845 meter.

Broarkitekt: Georg Rotne.

Höjd: Högbron är en snedkabelbro med två 203,5 meter höga brotorn. Det östra, som står på svenskt vatten, blev vid uppförandet Sveriges högsta byggnadsverk.

Byggherre:Öresundskonsortiet, som ägdes gemensamt av svenska och danska staten.

Pris:Cirka 20 miljarder danska kronor.

Antal bilar: 41 miljoner bilar har passerat Öresundsbron.

Entreprenörer:

• Sundlink Contractors (Skanska, Højgaard & Schultz, Monberg & Thorsen samt Hochtief) byggde högbron och de två anslutningsbroarna, ett kontrakt värt 6,3 miljarder danska kronor

• Øresund Tunnel Contractors (NCC, Dumez-GTM, John Laing, E Pihl & Søn och Boskalis Westminister) byggde sänktunneln, ett kontrakt värt 3,8 miljarder danska kronor.

• Öresund Marine Joint Venture (Per Aarsleff, Ballast Nedam Dredging och Great Lakes Dredge & Dock) utförde muddringsarbeten och byggde upp den konstgjorda ön. Kontraktet var värt 1,4 miljarder danska kronor.

Byggarna bakom Öresundsförbindelsen

Mats Williamson

Ålder:51 år.
Bor:I lägenhet i London.
Familj:Hustru och 21-årig son och 17-årig dotter.
Fritidsintressen:Köra motorcykel, läsa böcker och ta del av Londons stads- och kulturliv.
Gör i dag:vd på Skanska UK.

Åsa Ekenstierna

Ålder:38 år.
Bor:I villa i Malmö.
Familj: Sambo Per-Anders och barnen Carl, fem år, och Alma, tre år.
Fritidsintressen: Familj och hus.
Gör i dag:Projektledare på Skanska.

Örjan Larsson

Ålder:63 år.
Bor:i villa i Malmö.
Familj: Fru, tre utflugna barn och två barnbarn.
Fritidsintressen: Skidåkning, segling och jakt.
Gör i dag: Projektchef för Citytunneln.