Växjö är en av de orter som inte finns med på listan över aktuella stationer för höghastighetsjärnvägen.
– Den största infrastruktursatsningen sedan 1850 måste naturligtvis inkludera sydöstra Sverige med dess universitet, högskolor och näringsliv, konstaterar Per Schöldberg (C) och Åsa Karlsson Björkmarker (S), kommunalråd i Växjö kommun.
Växjö är en av de orter som dragit nitlott i Sverigeförhandlingens planer för höghastighetsjärnväg. Växjö kommun var snabba att kommentera beslutet.
– Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige. Vi står fast vid vårt underlag som vi anser är det bästa för Sverige och som gynnar människor, näringsliv och kunskapsbildning i hela landet. Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsen ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.
Han får medhåll av kommunalråden Per Schöldberg (C) och Åsa Karlsson Björkmarker (S):
– Vi noterar att tre län ställs utanför förslaget – Kalmar, Kronoberg och Blekinge. Och att det inte blir något stationsläge i Kronoberg. Den största infrastruktursatsningen sedan 1850 måste naturligtvis inkludera sydöstra Sverige med dess universitet, högskolor och näringsliv, det hoppas vi att riksdag och regering inser.
Växjö kommun och Nätverket Höghastighetsbanan skriver i ett pressmeddelande att de nu kommer att gå igenom skälen till beslutet och analysera dessa.
– Vi ska titta på motiveringen och bedöma det underlag som beslutet värderas på. Vi kommer följa den fortsatta processen noggrant och vara en konstruktiv aktör för att nu få en lösning som bäst gynnar regionen, säger Kristina Thorvaldsson, projektledare på Växjö kommun.