På ytan ser allt bra ut. Gräsmattorna och buskarna är välansade. Husens fasader, mjukt färglagda i nyanser av rött, gult, grönt och vitt, verkar också välskötta. Men skenet bedrar. – Jag befarar att huskropparna är genomruttna. Vore det hyresrätter skulle kanske fastighetsägaren överväga att riva kåkarna, säger Ola, en av de borättsinnehavare som i somras var med bildade en intressegrupp för alla vattenskadedrabbade medlemmar. Han heter egentligen något annat, men är rädd att det missgynnar honom att framträda med sitt rätta namn, då han kritiserar föreningens styrelse. Ola tar med sig Byggvärlden till sin fyrarummare på nästan 90 kvadratmeter som han, tillsammans med sin fru, köpte för snart 20 år sedan. Han visar röran i lägenheten, möblerna som de tvingats packa in i de andra rumme,n eftersom vardagsrummet är obeboeligt. Så har de haft det sedan februari-mars i år. Föreningen har haft problem med återkommande vattenskador i många år. Oftast har det handlat om läckande och brustna vatten- och avloppsledningar – en följd av uselt underhållna eller inte bytta stammar. Men man har alltid fått ut ersättning via hemförsäkringen. Den här gången är det annorlunda. Försäkringsbolagen säger nej. Vattenskador och mögel på grund av ut-ifrån inträngande vatten befattar de sig inte med. När vattnet tränger in utifrån är det fråga om konstruktionsfel, byggfusk eller eftersatt underhåll, hävdar de. Och skadorna hos Ola har uppkommit just för att vatten tagit sig igenom ett läckande tak och runnit ner i väggar och golv. Ett klockrent exempel på ”utifrån inträngande”. – Det var en hård vinter, mycket snö på taken, som bara skottades sporadiskt. När snön smälte trängde det in och ner genom taken, säger han. Minst ett tiotal lägenheter på de översta våningsplanen i föreningens övriga husbestånd har likadana skador som Olas. ”Vanmäktig och förbannad på detta elände utan ände. Vi lever som i en lagerlokal, sjuka av mögel och formaldehyd, med huvudvärk, hosta, näsblod och läkarbesök som följd”, skriver en av bostadsrättsinnehavarna på ”Anslagstavlan” på föreningens hemsida. – Jag tror mycket handlar om ren snålhet. Att varenda styrelse och styrelseordförande sedan 1960-talet i första hand prioriterat att hålla månadsavgifterna så låga som möjligt, är Olas analys. I hans vardagsrum började det lukta illa i slutet av februari, tapeterna började bågna, fukten trängt ut från väggarna ut i golvet. Först efter två månader anlitade föreningen en hantverksfirma som rev bort tapeter och sanerade möglet. Sedan kom Munters, beväpnade med avfuktare, torkmattor och fuktmätare. När Ola och hans fru drog på semester var det torrt i rummet. När de kom tillbaka var det lika blött igen. Det hade kommit några kraftiga regnskurar när de var borta och taket – som ingen hade åtgärdat – stod inte pall för det. Nu har föreningens styrelse meddelat att alla skadade lägenheter ska återställas till ursprungligt skick med tapeter, målning och golvmattor i standardutförande. – Rena mardrömmen, tycker Ola. Man har ju inte gjort något åt grundproblemet, de läckande taken. Man vill lappa och laga för att dölja skadorna.
En av landets största bostadsrättsföreningar har drabbats av omfattande vattenskador. Underhållet är så eftersatt att skadorna inte ersätts av försäkringsbolagen. Byggvärlden har besökt en mögelskadad lägenhet och talat med medlemmarna. Det råder rena upp