Ett konsortium från Portugal och Spanien har vunnit en miljard-entreprenad i Västlänken i Göteborg. Men både tvåan och trean i upphandlingen kräver nu omprövning, rapporterar GP. En av konkurrenterna menar att det vinnande bolaget inte uppfyller Trafikverkets krav.
Entreprenaden rör all installation av järnväg i tunnelbygget, så kallad Best-entreprenad, och beräknas kosta cirka en miljard kronor, enligt GP. Det vinnande konsortiet består av portugisiska järnvägsföretaget Steconfer samt byggbolaget OHL Sverige med säte i Spanien. Det sistnämnda bolaget har enligt GP – som har tagit del av handlingar från förvaltningsrätten i Falun – meddelat Trafikverket att man kommer att använda sig av byggbolaget OHL SA i Madrid för att genomföra arbetet.
Problemet är att OHL SA ska ha dömts till miljonböter i hemlandet för olaglig kartellbildning och för att ha ingått otillåtna avtal. Enligt GP menar Infranord att OHL inte uppfyller flera av de krav som byggherren Trafikverket ställer i upphandlingen. Även tvåan i upphandlingen, spanska Axvi, begär att få upphandlingen omprövad.
Trafikverket säger sig ha känt till OHL SA:s bakgrund när de godkändes för entreprenaden.