Under onsdagen var det, under stor uppmärksamhet från media, näringsliv och politiker, invigning av världens första elväg för tung trafik på allmän väg.
Vägen, är en cirka två kilometer lång teststräcka efter E 16 mellan Kungsgården och Sandviken.
Elvägstransporter kapar så mycket som 80-90 procent av de fossila utsläppen.
– Driver man den med bra el så är det ju mycket miljövänligt, säger Magnus Ernström, projektledare Region Gävleborg.
Kraften till lastbilarna förs över från ledningar i luften genom en strömavtagare, pantograf, på taket. Tekniken är egentligen inte ny utan bygger på 120 år gammal spårvagnsteknik. Det som gör det nytt är hybridtekniken, att man kan sömlöst byta drivlina, berättar Magnus Ernström.
Men det är alltså första gången som en satsning av det här slaget görs för tungt lastade fordon (upp till 60 ton), på allmän väg och i höga hastigheter.
Nu följer en två år lång testperiod när allt ska testas och utvärderas ordentligt .
-Men vi har faktiskt fått svar på några viktiga frågor redan. Det går att bygga en sån här väg på allmän väg inom ordinarie vägkonstruktion utan några dispenser, det är ganska uppmärksammat även utanför landet, avslutar Magnus Ernström.
Samordnings- och energiminster Ibrahim Baylan och Infrastrukturminister Anna Johansson klippte bandet flankerade av, Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Anders Tollmar, samordningsdirektör Region Gävleborg tillika dagens konferencier och Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten.