När Byggvärlden intervjuade Gunnar Malm i november förra året så förnekade han att jobbet som generaldirektör för Trafikverket vara av intresse för honom.
– Nej, nej. Visst, jag skulle kunna söka men det är inte aktuellt, sa han och tillade att jobbet som särskild utredare i organisationskommittén för Trafikverket var fullt tillräckligt.
Sedan ändrade han sig.
– Jag fick en förfrågan och sa ja helt enkelt. Jag hade inte fått frågan när jag pratade med dig så jag menade vad jag sa. Så mycket mer om själva rekryteringsprocessen kan jag tyvärr inte berätta, som du säkert förstår, säger han.
Gunnar Malm tillträder sin nya roll som generaldirektör den 1 april i år, samma dag som hela Trafikverkets verksamhet rullar i gång. Men redan i dag har han fullt upp med förberedelser.
– Just nu sitter jag och planerar för fullt. Det handlar bland annat om att tillsätta ledningspositioner och att sätta budgetar, säger han.
Vad har du för visioner?
– Ja, vi är ju ett helt team som ska sjösätta en ny verksamhet. Men jämfört med andra branscher så har produktivitets- och effektivitetsutvecklingen inom anläggningsbranschen inte varit tillräcklig. Det måste vi ändra på.
Trafikverket ersätter Väg- och Banverket som samtidigt läggs ned. Dessutom ska delar av verksamheten vid Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, samt vid Statens institut för kommunikationsanalys (Sika), tas över av Trafikverket. Den nya myndigheten kommer att upphandla byggjobb för över 30 miljarder kronor om året och blir landets största byggherre.
Hur ska du motverka farhågor om att Trafikverket riskerar att bli en för stor koloss inom anläggningsbranschen?
– Genom att samarbeta med andra aktörer. Det måste vi också göra för att förbättra branschens effektivitet.
Än så länge har all personal på de gamla myndigheterna Väg- och Banverket, inte fått en förfrågan om att få börja på den nya myndigheten.
– Men det kommer att ske innan januari är slut, säger Gunnar Malm.
Och ska de oroa sig för eventuella personalneddragningar nu när två verk blir ett?
– Det där är en fråga som jag inte vill spekulera kring i nuläget. Först i slutet på februari kan jag säga någonting om det.