Upphandlingar

Upphandlingsstart för Ostlänken – entreprenader för tio miljarder

Trafikverket ska nu handla om två stora volymentreprenader i projekt Ostlänken. Bild: Getty Images
Trafikverket ska nu handla om två stora volymentreprenader i projekt Ostlänken. Bild: Getty Images

Trafikverket startar nu upphandlingarna av de båda volymentreprenaderna i Ostlänken – landets största infrastruktursatsning i modern tid.

Ostlänken är en 16 mil dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Förberedande arbeten har redan startats, enligt Trafikverket. Nu publicerar man även ansökningsinbjudningar för två av projektets så kallade volymentreprenader, som är värda runt tio miljarder.

– Genom att genomföra färre men större entreprenader så kan vi skapa bättre förutsättningar för ett tids- och kostnadseffektivt byggande, säger Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken.

Bild: Trafikverket

Tidigt i processen

Trafikverket vill ha med leverantörerna tidigt i processen.

– Vi behöver leverantörernas kunskap för att kunna genomföra vårt uppdrag. Strategin för volymentreprenaderna är att involvera både entreprenörer och konsulter tidigt i processen för att vi tillsammans ska kunna hitta innovativa och hållbara lösningar på utmaningar som klimatomställning, kostnadsstyrning och kompetens- och resurstillgång, säger Magnus Sjöberg.

Internationella marknaden

Volymentreprenadernas långa genomförandetid, komplexitet och stora omfattning innebär att Trafikverket även riktar sig till leverantörer på den internationella marknaden.

– Vi behöver stärka vår förmåga att leda större affärer på en internationell marknad, speciellt med fokus på samverkan och ömsesidig förståelse för beställare, konsulters och entreprenörers drivkrafter, säger Magnus Sjöberg.

Total satsning på 700 miljarder

Ansökningsinbjudningarna som nu ligger ute gäller för volymentreprenaderna Skavsta och Vagnhärad och genomförandetiden är på mellan 8-10 år.

Trafikverket ska under den kommande tioårsperioden bygga ut, uppgradera och modernisera Sveriges infrastruktur till en kostnad av 700 miljarder kronor.