I centrala Umeå ligger mäklarbutikerna nästan vägg i vägg: Mäklarringen, Mäklarhuset, Mäklarcity och Svensk Fastighetsförmedling är några exempel. Men den senaste tiden har intresset för att köpa hus sjunkit, åtminstone om man får tro Peter Lindeberg på Mäklarringen.
— Sedan sommaren har intresset för nybyggda villor helt klart sjunkit, förklarar han.
Ett kvarter från Mäklarringen har Sveriges Byggindustrier i Umeå sitt kontor. Här bekräftar man den bild som Peter Lindeberg ger.
— Vi bygger ju alltid färre hus på vintern häruppe. Men visst märker vi av lågkonjunkturen och det borde bli en nedgång i husbyggandet framöver, säger Johan Hallberg.
Problemen är värst för de mindre byggföretagen eftersom det är dessa som drabbas när privatpersoner inte längre vill investera i till exempel villarenoveringar.
— Vi får fler samtal nu från småföretagare som frågar om hur man varslar sin personal på ett bra sätt, förklarar han.
Å andra sidan är Umeå en kommun med flera stora byggprojekt, framförallt på infrastruktursidan. Just nu är Banverket och entreprenören Bilfinger Berger mitt uppe i slutarbetet av den omtalade Botniabanan, en ny tågsträckning på sammanlagt 19 mil som sträcker sig från Ångermanälven till Umeå. Botniabanan, som ska vara klart 2010, berör flera kommuner men bara i Umeå kostar bygget ungefär tre miljarder kronor.
Samtidigt förbereds byggstarten av ett nytt vägpaket runt staden. E4:an ska dras om och minst en bro eller tunnel kommer att byggas i samband med detta.
Men även landstinget är just nu inblandade som beställare av ett enormt byggprojekt. En helt ny vård- och behandlingsbyggnad håller på att färdigställas vid Norrlands universitetssjukhus (NUS) i Umeå. Entreprenör är Peab.
— Just nu är vi väl en 110 personer som arbetar med detta, inkluderat installatörerna. Arbetet startade i maj förra året och vi ska vara klara i februari 2010, säger Tage Renström, platschef på bygget, när Byggvärlden gör ett besök en regnig decemberdag.
Den nya byggnaden består dels av en ny onkologklinik och dels av en kombinerad barn- och kvinnoklinik.
— De delarna var väl de mest nedgångna i den gamla byggnaden så det var väl på tiden, förklarar han.
Tillbaka på Sveriges Byggindustrier ser Johan Hallberg ändå positivt på framtiden.
— Visst, byggmarknaden är verkligen inte lika het som för ett år sedan men det är inte lika illa som många medier framställer det.
Vad saknar Umeå i sina byggplaner, eller rättare sagt vad borde Umeå satsa på framöver?
— Jag anser att det vore bra med stora energisatsningar till exempel vindkraftverk. Sedan är det jätteviktigt för Umeå att Botniabanan får en fortsättning i den planerade Norrbotniabanan. Som det är nu är vi som en ändhållplats för många tåg.
Här är de största projekten i Umeå
Några av de största byggprojekten, under 2007 eller 2008:
Botniabanan, järnväg inklusive bro: Cirka 1,5 miljard. *
Dåva kraftvärmeverk: Cirka 1 miljard.
NUS, ny lasarettbyggnad: Cirka 670 miljoner.
Ny godsbangård: Cirka 350 miljoner. **
Öbacka strand, bostäder: Cirka 290 miljoner. ***
* Kostnaden inkluderar arbetet under 2007-2008 i Umeå kommun. Kostnaden för hela projektet, som startade 2005 och beräknas pågå till 2010, är ungefär 15 miljarder kronor, varav 3 miljarder berör området i Umeå kommun.
** Kostnaden inkluderar arbetet under 2007 och 2008. Kostnaden för hela projektet, som startade 2005 och beräknas pågå till 2011, är ungefär 900 miljoner kronor.
*** Kostnaden inkluderar inte 250 bostäder som NCC bygger i egen regi.