I maj 2012 beslutade Kommunfullmäktige i Stockholm att utbyggnaden av Värtapiren vid Värtahamnen ska genomföras. Efter utvärdering tilldelades danska Aarsleff entreprenaden.
– De uppfyllde kraven och var klart billigast, säger Per Ling-Vannerus, projektchef på Stockholms Hamnar AB.
I månadsskiftet augusti-september skulle det ha varit byggstart för det största hamnbygget som gjorts i Stockholm sedan 1920-talet, men rättstvisten har försenat projektet.
Strabag, som kom tvåa i upphandlingen, begärde överprövning i förvaltningsrätten men fick inte gehör där, enligt domen som meddelades i september. Strabag överklagade då till kammarrätten. Nu har kammarrätten meddelat prövningstillstånd.
– Överklagandet handlar om formaliafrågor, men det oroar oss lite att kammarrätten har gett prövningstillstånd.
Efter domen i förvaltningsrätten hade Stockholms Hamnar hoppats på byggstart till årsskiftet, men nu vet man inte hur det blir.
– Kammarrättens besked försenar vårt hamnprojekt, och kan få konsekvenser för andra projekt. Vi ska exempelvis överlämna gammal hamnmark till staden.
Värtapiren tillhör Värtahamnen, och ombyggnaden av hamnen ingår i stadsutvecklingen av Norra Djurgårdsstaden. Värtapiren är en av grundförutsättningarna för Norra Djurgårdsstaden. Piren ska flyttas längre ut i vattnet för att göra plats åt fastigheter, bostäder och handelslokaler. Den nya piren bildar också en ny entré till Stockholm sjövägen.
Projektet utförs av Stockholms Hamnar i samarbete med Stockholms stad. Enligt ursprunglig tidplan är färdigställandet planerat till 2016.
Susanne Bengtsson
[email protected]