Olyckan inträffade den 25 maj på ett JM-bygge på Kungsholmen i Stockholm. Transporthäcken stod på marken och var frånkopplad från lyftkranen. Av någon anledning välte den. – Han som stod närmast kände att häcken rörde på sig och ropade att den andre skulle akta sig. Han hann inte undan men kunde lika gärna ha hamnat helt under, säger Kent Johansson som själv inte såg olyckan. – Men jag såg skon som var kvar under partiet. Den såg tilltygad ut. Och de som var där sa att benpiporna stack ut, berättar han. En annan olycka med en transporthäck inträffade på ett JM-bygge i Kallhäll i mars förra året. Då fick en kranförare väggelement över sig och avled. Drar ni några slutsatser av att dessa två olyckor har vissa likheter? – Nej, det är för tidigt att göra det. Det är extremt viktigt när man gör uppföljningar av olyckor att vi kommer ut med helt rätt rekommendationer och slutsatser och inte börjar spekulera, säger Tomas Eriksson, pressansvarig på JM. Kent Johansson har tidigare varit skyddsombud och tycker att det går att göra mer för att förebygga olyckor. – Det finns attityder hos oss enskilda byggnadsarbetare, men det är också en fråga om resurser, och en fråga om hur man värderar byggnadsarbetare rent allmänt. Han vill att olyckorna i byggbranschen lyfts till riksdagsnivå och att en kommission tillsätts för att undersöka varför så många byggnadsarbetare dör på jobbet. – Man kommer säkert att hitta fel i vårt sätt att agera som enskilda byggnadsarbetare, men det finns också strukturella fel. Man kan inte ha ett Arbetsmiljöverk som avlövas på hälften av sina resurser. JM håller på med en utredning av orsaken till att häcken med väggarna välte på Kungsholmen. Den skadade personen opererades direkt efter olyckan.
Här välte en häck med utfackningsväggar över en persons fot.<br>- Det kunde lika gärna ha varit två personer som dog, säger Kent ”Renen” Johansson.