En bamsig dalahäst vaktar entrén till Hedlunds kontor i Furudal, nära Rättvik. Den har stått där länge; fjärde generationen Hedlundare är på väg in i ledningen av företaget.
— Vi är kommunens största privata arbetsgivare, konstaterar Birgitta Hedlund, inte utan stolthet.
Hon är vd för Bra Hus, det ena bolaget i Hedlundskoncernen och en av Sveriges första typhusproducenter. Marknadschef sedan 30 år är maken Börje. Sonen Erik har nyligen axlat samma post i koncernens andra bolag, Hedlunds Timber. I husfabriken finns den andra sonen Mikael och vd för Timber är kusinen Mats. Bas för hela rasket är storebror Christer Hedlund, vd för Hedlunds Trävaru AB.
Koncernen är helt familjeägd och år 2000 genomfördes delningen, med husfabriken som ett separat bolag.
— Jag är född bland sågspån och bräder, säger Birgitta Hedlund. För min far fanns inget annat än jobbet och han accepterade aldrig att det skulle finnas något annat för mig heller.
— Jag var ute och jobbade på fältet med våra säljare några år, men jag visste hela tiden att jag skulle tillbaka. Jag har varit med överallt — inom ekonomi, marknadsföring, produktion…
Hedlunds Trävaru AB går bra, med en omsättning på 200 miljoner kronor, varav 180 på ”sågen” Hedlunds Timber. Vinsten förra året var 20 miljoner kronor.
— De som inte klarade sig bra förra året har inget på marknaden att göra. Priserna var bra, råvarupriserna låga — det gav en bra vinst, säger Birgitta Hedlund.
Nu är läget ett annat och Hedlunds börjar känna av lågkonjunkturen. Försäljningen av styckebyggda hus har sjunkit 27 procent i år.
— Vi är ju små, men 80-100 hus vore väl sjutton om vi inte skulle få ut, tycker Birgitta Hedlund.
De brukar ligga runt 90 hus, målet är 100 och produktionsanläggningen klarar 120 på ett skift.
I sågverket har man ökat lagerhållningen något för att hålla produktionen igång, 20 bilar per dygn kommer in med timmer.
Man har ju också en bra kund i det egna husföretaget — det kan bli lite knepigt ibland att vara både säljare och köpare, men man låter inte huspriset påverkas.
— Det vore ju att lura sig själv, konstaterar Birgitta.
Hedlunds Trävaru AB startades 1903 av Reinhold Hedlund, som såg skogens möjligheter.
— Det är riktiga supertallar som växer långsamt och min farfar skapade begreppet ”Hedlundskvalitet”, berättar Birgitta.
Reinhold Hedlund såg tidigt synergieffekterna av ett sågverk och ett husföretag. På 30-talet började företaget tillverka och sälja skogs- och militärbaracker. Efter kriget öppnades ett försäljningskontor i London och man fick beställningar från de krigsdrabbade länderna i Europa, men även från Israel, Argentina, Japan, Saudi… I Israel fanns till och med en gata som fick namnet ”Hedlundsgate”.
I dag har man säljare från Umeå till västkusten, men säljer mest i hemtrakterna. Efter ett tufft 90-tal och svårigheter att hitta en vd till Bra Hus, bestämde Birgitta att ”nu tar jag det här själv”. Hon är fortfarande den enda kvinnliga vd:n inom trähusbranschen och också den första kvinnan i styrelsen för Svenska Trähusfabrikanters Riksförbund.
Hon skulle gärna se fler kvinnor i företaget, inte minst i husfabriken. Även på säljsidan önskar hon sig fler kvinnor. Hon tror att de flesta hellre köper hus av en kvinna, kvinnor har inte så mycket prestige utan är mer serviceinriktade.
Sedan tre år bor hon själv i ett Bra Hus — hela sitt tidigare liv bodde hon i samma hus som kontoret. Tala om att leva med jobbet!
Birgitta ser det som ett privilegium att som tredje generation få fortsätta driva företaget, även om det har ett pris.
— Familjebanden gör att man inte alltid kan säga vad man tycker. Det kan bli lite intriger, det kommer man inte ifrån. Och så pratar vi alltid jobb! Men vi har blivit bättre där. Den dag man frågar sig vad man annars ska prata om, då har det blivit något fel.
Fakta / Hedlunds Trävaru AB
Omsättning: 200 miljoner kronor.
Vinst 2007:20 miljoner kronor.
Antal anställda: 75, varav 40 i husfabriken.
Koncernchef: Christer Hedlund.
Vd Hedlunds Timber:Mats Hedlund.
Vd Bra Hus:Birgitta Hedlund.
Företagskoncept: Pålitlighet, trygghet och kvalitet.