Nyheter

Trappor i topp bland byggprodukter

ATABs Design WF med "svävande steg". Foto: ATAB Trappan

Trappor från ATAB-Trappan var de mest eftersökta produkterna hos ByggfaktaDocu förra året. ATAB, som tillverkat trappor i fabriken i Agunnaryd sedan 1924, representerar både tradition och framtidsanda.

– Det krävs både ingenjörskonst och ett estetiskt sinne för att få till en bra trapplösning, säger Per-Ola Ström, försäljningschef på ATAB-Trappan.

Att en snickeriprodukt som trappor dragit till sig så stort intresset gläder Per-Ola Ström, försäljningschef och en av ägarna till företaget.

– ATAB-trappan är rätt kända på marknaden sedan länge och har ett gott rykte så många är nog nyfikna på vad vi har att erbjuda. Det kan också vara så att man bygger mer på höjden idag då markpriserna ökar, och då behövs det mer trappor.

Företaget signalerar både tradition och framtidsanda. I Agunnaryd utanför Ljungby i det småländska möbelriket har det tillverkats trappor sedan 1924.  I början tillverkades allt möjligt inom snickeri såsom kök, dörrar, fönster och trappor, men på 60-talet specialiserade sig den dåvarande ägarens son till att enbart arbeta med trappor.Idag tillverkar företaget cirka 2000 trappor om året.

– Vi har en mycket modern och miljövänlig produktion som lever upp till de hållbarhetskrav som ställs idag. Vi är 26 anställda. Omsättningen ligger på cirka 50 miljoner, berättar Per-Ola Ström.

ATAB-trappan tillverkar främst trappor till villor och radhus men även till kontor, dagis, skolor och hotell. Bland kunderna finns husfabriker och byggföretag i både stora och små projekt. Företaget säljer även, via sina återförsäljare, snickerier till privatkunder som bygger i egen regi eller renoverar sitt hus. Produkterna går även på export till Danmark, Tyskland, Norge, England och Japan. 

Går det trender i trappor?

– Det gör det absolut. Trappan ses numera som en mycket viktig del i interiören. Glas och ståldetaljer har ju kommit mycket på senare tid, men det är fortfarande många som tycker om typ New England stil med vita räcken och eksteg som skall matcha golvet. Luftiga lösningar är också populärt och där har vår Design WF slagit igenom stort tack vare att den uppfyller alla normer och säkerhetskrav samt att den är lättmonterad. 

Vilka är de stora utmaningarna när man designar och tillverkar trappor?

– Det är en komplex produkt där det skall stämma exakt med mått i alla riktningar, det skall finnas bra möjlighet att montera trappan så att den håller och inte börjar knarra. Den ska också smälta in designmässigt, så det är både ingenjörskonst och ett estetiskt sinne som krävs för att få till en bra trapplösning, förklarar Per-Ola Ström.

Produktutveckling sker fortlöpande efter input från montörer, kunder och arkitekter med olika önskemål. Sedan gäller det att sy ihop detta så att det går att tillverka på ett rationellt och miljövänligt sätt.

– Vi har en mycket hög digitaliseringsnivå på ATAB. Vi skriver knappt ut ett papper längre, alla snickare har en egen laptop men all nödvändig information om vad som ska göras.

Hur ser prognosen ut för 2021?

– Under hela 2020 har det varit ett bra tryck, men framåt ser vi en liten svacka i första kvartalet. Sedan tror vi att det kommer att rätta till sig när coronapandemin förhoppningsvis har börjat ebba ut. 

En annan leverantör av trappor som placerar sig högt på listan är Dolle Nordic, världsledande leverantör av vindstrappor. Dock är det inte en typisk vindstrappa utan en annan modell av deras produkter som placerar sig högt på topplistan. Toronto, en spiraltrappa i galvaniserat stål, hamnar på femteplats bland byggprodukter.

– Vi är lite förvånade att det är just den här produkten som väckt så stort intresse. Det är primärt en utomhustrappa och lite av en do-it-yourself-lösning som passar för balkonger, takterrasser och liknande, säger Jonas Larsen, National Key Account Manager på Dolle Nordic i Sverige, som för övrigt även placerar sig på andra plats i rankinglistan över de mest ”klickade” företagen 2020.

Sedan starten 1982 har Dolle kommit att bli världens största tillverkare av vindstrappor, men även andra trappor samt vägg- och takluckor finns i sortimentet. Totalt tillverkar företaget över 300 000 trappor per år.

Dolle är marknadsledande i Danmark. 2020 öppnade företaget ett försäljningskontor i Stockholm, och ser positivt på fortsatt utvecklingen i Sverige.

– Vår marknad beror ju på hur mycket hus som byggs och renoveras. Både renoveringar och nybyggnation av småhus har ökat. Vi har marknadsandelar att ta och ser positivt på utvecklingen – och hoppas även på fler förfrågningar på Toronto trappan.