En gång- och cykelbro som ligger i vägen för den nya slussleden i Trollhättan flyttas till grannkommunen Vänersborg.
– Det är en lösning som är både resurseffektiv och klimatsmart, säger Trafikverkets projektchef Mikael Nummedal.
Trafikverket ska bygga nya större slussar i Trollhättan, Lilla Edet och Vänersborg för att göra plats för mer gods. Gång- och cykelbron Olidebron i Trollhättan, som går över Bergkanalen i höjd med Innovatum, kan inte vara kvar när den nya slussleden byggs.
Grannkommunen Vänersborg sakna en gång- och cykelbro intill järnvägsbron som Trafikverket håller på att rusta upp.
Återanvänder bro
Lösningen? Olidebron monteras helt enkelt ner och flyttas några mil norrut när det blir dags, troligen någon gång runt 2029, när en ny bro över Bergkanalen i Trollhättan står klar.
– Vi löser en angelägen fråga i Vänersborg genom att återanvända en bro som inte kan stå kvar i Trollhättan – det är en lösning som är både resurseffektiv och klimatsmart, säger Trafikverkets projektchef Mikael Nummedal.
Samarbete mellan kommunerna och Trafikverket
Broflytten genomförs i samarbete mellan Trafikverket, Vänersborgs kommun och Trollhättans stad. Förutom att spara både pengar och naturresurser innebär det också en trafiksäker möjlighet för vänersborgarna att ta sig över vattnet i direkt anslutning till järnvägen och Vänersborgs resecentrum.
– Bron är en mycket välkommen nyhet för Vänersborg och vänersborgarna som bidrar till en mer sammankopplad, nära och hållbar stad, säger Benny Augustsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg.
I Trollhättan kommer det förutom den nya bron över Bergkanalen även att byggas en ny bro över den nya slussleden. Båda broarna tillåter gång-, cykel- och biltrafik.