Flera konstgjorda öar, för bland annat underhåll och säkerhet, kommer att anläggas utmed sträckningen.
Fyra olika alternativ till tunneldragning studeras av expertkommittéer i både Sydkorea och Kina — det kortaste alternativet är 198 kilometer, det längsta 374 kilometer. Oavsett vilken dragning man väljer uppskattas kostnaden att uppgå till minst 106 miljarder dollar- runt 740 miljarder kronor.
Sydkoreas regering har också planera på att liknande undervattenstunnel till Japan, cirka 200 kilometer lång. Förebilden är Eurotunneln mellan Frankrike och England.
En sådan tunnel har diskuterats i Sydkorea sedan 1917. Men rädslan för att sakta men säkert hamna under japansk dominans har gjort att projektet aldrig kommit längre än till diskussionsstadiet.
Också den japanska regeringen utreder en undervattensförbindelse med grannlandet Sydkorea.
Källor: Sydsvenskan, Helsingsborgs dagblad, koreanska Gyeong Province, CNBC.com med flera.