Förhandlingarna om nya kollektivtrafiksatsningar och ökat bostadsbyggande i Stockholm har nu gått i mål.
Resultatet är en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund.
Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas över 100 000 nya bostäder i Stockholm.
Förhandlingarna mellan Sverigeförhandlingen och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun samt Solna stad inleddes i februari 2016.
− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm. Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det dessutom att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.
– Stockholmsregionen får nu med denna överenskommelse de ytterligare trafikinvesteringar och bostäder vi behöver för att fortsätta växa starkt och hållbart. Detta är en mycket bra dag för Stockholmsregionen, säger Irene Svenonius, finanslandstingsråd och landstingsstyrelsens ordförande.
– Det är glädjande att vi har kommit i mål med förhandlingen. Nu gör vi viktiga investeringar för Stockholm. Utbyggd tunnelbana och ännu fler bostäder är rätt prioritering för en stad som växer så snabbt som Stockholm. Det är ett klokt och framåtsyftande paket som vi presenterar idag, säger Karin Wanngård, finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun.
– Sverigeförhandlingen samordnar infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa. Vårt arbetssätt är förhandling och samverkan mellan kommuner, regioner och stat, med fokus på nyttor och samhällsutveckling, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlare Sverigeförhandlingen.
Fakta överenskommelsen :
- Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer ·
- Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö
- Ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden ·
- Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan ·
- Sammanlagt 100 370 bostäder byggs fram till 2035
Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.
Fakta finansiering:
- De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor inklusive fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor.
- Finansieringen omfattar bidrag från staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt.
- Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder och finansieringen från Stockholms läns landsting baseras på restidsnytta.
Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.
Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.
Roslagsbanans förlängning till city
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.
Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.
Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026.