Nyheter

Svenskt Byggmontage växer med solen

Robin Nilsson, vd på och grundare av Svenskt Byggmontage. Foto: Svenskt Byggmontage.
Robin Nilsson, vd på och grundare av Svenskt Byggmontage. Foto: Svenskt Byggmontage.

Svenskt Byggmontage i Landskrona startade upp 2013 som ett kombinerat bygg- och solenergiföretag. Sedan dess har uppdragen inom solenergi stadigt ökat och står i dag för 80 procent av omsättningen.
– Det var inte en fullt utvecklad sektor när vi startade, så man var tvungen att gardera sig med byggprojekt, säger vd:n och grundaren Robin Nilsson.

Själv har Robin Nilsson jobbat med solenergi på olika företag sedan 2005. Han var till exempel med och byggde landets första offentligt upphandlade solcellsanläggning på Tekniska museet i Malmö. På byggsidan arbetar Svenskt Byggmontage framför allt med takentreprenader och prefab-stommar. Företaget har vuxit enormt sedan starten, vilket har resulterat i att man blivit utsett till Gasellföretag både 2021 och 2022. För fem år sedan låg omsättningen på sex miljoner kronor. 2022 landande man på 55 miljoner.

– Budgeten i år ligger på drygt 80 miljoner, men vi siktar på 100 miljoner, säger Robin Nilsson.

I dag har företaget runt 20 anställda samt ett gäng underentreprenörer som installerar solcellsanläggningar åt såväl privatpersoner som företag, industrier och lantbruk. Förutom arbetsledare, projektledare och montörer har man egna elektriker och energiingenjörer.

– Vi har hela soldelen ”in house”. Det är det som är roligt med den här branschen, man behöver kunna mycket inom den här sektorn. Vårt upptagningsområde är Skåne och Halland, men vi kommer att utöka vår geografiska spridning framöver.

Svenskt Byggmontage köper in solpaneler och annan utrustning från grossister i både Sverige och Europa. Just nu är det fullt upp för Landskronaföretaget.  

– Vi har lika mycket i orderstocken som vi omsatte på helåret för två år sedan, det vill säga 25–30 miljoner kronor. Utmaningarna för oss är bland annat materialbristen, men där ser vi nu en ljusning. Sen krävs det en god ekonomi för att driva ett bolag inom den här sektorn, vi måste ha ett välfyllt lager och det handlar om dyra produkter, säger Robin Nilsson.

Liksom inom den traditionella byggsektorn ökar också kostnaderna för materialet.

– Solenergiprodukter har sjunkit i pris fram till för ett och ett halvt sedan då det vände och började bli dyrare. Men detta märks inte än bland våra kunder, det är fortfarande stor efterfrågan.