Drygt hälften av alla som jobbar inom byggbranschen känner sig stressade på jobbet varje vecka. 6 av 10 har någon gång det senaste året mått psykiskt dåligt på grund av sitt arbete. Dessutom förekommer det slagsmål, om än ganska sällan. Det visar årets Ramirentrapport.
Drygt hälften (54 procent) inom byggbranschen känner sig stressade på arbetsplatsen varje vecka. Orsakerna kan vara många; allt från tighta tidplaner och bristfällig kommunikation till konflikter, ett otydligt ledarskap eller att det saknas riktlinjer för verksamheten.
Ramirentrapporten, där drygt 500 personer som jobbar inom byggbranschen har deltagit, visar även att den psykiska ohälsan fortsätter att vara ett problem. Hela 6 av 10 har mått psykiskt dåligt på grund av sitt arbete det senaste året. Var fjärde (23%) så ofta som en eller flera gånger i månaden.
4 av 10 upplever mobbning på arbetsplatsen och 7 av 10 säger att det förekommer nedlåtande kommentarer och skämt om sexuell läggning, kvinnor eller olika kulturer. 8 procent uppger att det till och med förekommer slagsmål, om än ganska sällan.
– Det här måste varje företag vara uppmärksam och agera på. Mobbning och ett osunt arbetsklimat är inte bara något som äventyrar medarbetarnas hälsa, utan även effektiviteten och säkerheten på arbetsplatsen. Det ökar även risken för sjukskrivningar och en onödigt hög personalomsättning, säger Madelen Söderström, chef HR Business Partner på Ramirent.
– Det kostar inte att jobba med välmående, men det kan kosta att låta bli. Det gäller att skapa en miljö där det är accepterat att prata om den mentala hälsan och kunna erbjuda det stöd som behövs, för att etablera och bevara en känsla av psykologisk trygghet. Det kräver engagemang och ansvar från såväl individerna och gruppen som ledningen – alla kan bidra, säger hon.
55 procent säger att det finns en machokultur på arbetsplatsen, och bland byggnadsarbetare är siffran ännu högre – 63 procent.
Ramirentrapporten har Ramirent ställt frågor till 522, slumpmässigt utvalda personer, som jobbar inom byggbranschen. Undersökningen har genomförts med hjälp av Novus under januari månad 2024.
Rapporten finns att ladda ner här.
Tips för att skapa en sundare arbetsplats
- Var inkluderande mot dina kollegor – de flesta mår bra av att vara en del i ett sammanhang.
- Fråga dina kollegor hur de mår – det öppnar upp för att skapa psykologisk trygghet.
- Skapa ett tillåtande klimat. Uppmuntra till att uttrycka vad man känner och tycker
- Peppa varandra till att våga diskutera känsliga ämnen som t ex psykisk ohälsa.
- Uppmuntra nya idéer och förslag.
- Våga erkänna misstag – det gör att vi lär oss.
- Finns det tydliga riktlinjer för hur man ska vara mot varandra? Om inte, ställ krav.
- Öva på att säga ifrån. Exkludering, kränkningar eller sexuella trakasserier är exempel på beteenden som aldrig är ok.
- Skapa förutsättningar för balans mellan arbete och fritid och sätt gränser för dig själv och andra.
Källa: Ramirent