För tre år sedan 2015 blev det ett generationsbyte hos Opel som gick ifrån designen som tidigare styrts av Renault. Med den nya versionen av Vivaro blev den större.
Två karosstorlekar finns att välja mellan – där den mindre mäter fem meter i längd (499 cm) och den större ytterligare 40 centimeter (539 cm) vilket är 22 viktiga cm längre än tidigare. Mer utrymme är lika med bättre transportmöjligheter.
Variationerna är många. Två längder och två olika höjder och som de flesta skåp i den här storleken finns Vivaro som buss, stor kombi, påbyggnadschassi, som skåp med enkel eller dubbelhytt.
Opel Vivaro är stor och för att få en bild av den tar vi ett varv runt bilen. Vad vi ser är Opels storsäljare bland transportbilar. Modellen som sådan är ett samarbete mellan Opel, Nissan och Renault sedan tretton år tillbaka.
Men det kompanjonskapet tar nu slut då Opel sedan mars 2017 blev en del i PSA-gruppen med Peugeot och Citroën. Det mest framträdande är det nya nospartiet med den stora grillen och strålkastarna som sträcker sig ända upp till vindrutan. Sedan finns här också LED-dagsljus.
Karossidan har också den fått en lite annorlunda utformning då knycken i taket ovanför vindrutan är borta. Ett plus för att skyddslisterna på dörrarnas nederkant är kvar. Bakpartiet däremot känner vi igen. Även baklysena känns igen. Största förändringen här är att öppningshandtaget nu är liggande istället för stående som tidigare.
Inredningen är snygg och elegant. Tre åkande finns det plats för i kupén. Men det gäller att inte vara för bred om baken. Nackdelen passageraren i mittsätet har, är förutom ett extremt smalt säte, den störande växelspaken framför vänster knä. Även jag som förare gillar inte riktigt växelspaken som är hård och skaver på mitt högra knä när jag kör.
Skulle det inte sitta någon på mittsätet går det att fälla ner ryggstödet som då blir som ett litet arbetsbord. Kupén som Opel vill likna vid ”ett rullande kontor” bjuder på smart uppkoppling med infotainment-teknologi med bland annat en bra ljudanläggning, navigation och en hållare för laptop.
Kupén bjuder på ett flertal förvaringsfack som totalt blir 75 liter där det enskilt största är förvaringen under passagerarsätet på 54 liter.Tre utrustningsnivåer finns att välja bland och elva karossfärger. Sedan finns här en lång lista på tillval som backkamera, farthållare/fartbegränsare och backhjälp för att nämna lite godis ur tillvalslistan.
Under motorhuven sitter Vivaros hjärta. Det är två helt nya turbodieslar på 1.6 liter med fyra olika effektuttag. Basmotorn är uppdaterad bara för något år sedan och har sedan dess fått fem hästar mer. 1.6 CDTi turbo finns med 95 eller 120 hk. Med 1.6 BiTurbo som har sekventiell turboladdning är effektuttagen 125 respektive 145 hk. Med BiTurbo blir förbrukning som minst 0,57 liter milen och 149 gram CO2-utsläpp per kilometer.
Enklast att lasta är genom de båda bakdörrarna. Om vänster dörr är stängd går det att spärra högerdörren i öppet läge – 90 grader. Att man inte kan spärra båda dörrarna eller öppna dem i 270 grader tycker jag är lite märkligt. Lastutrymmet är verkligen stort. I den mindre karosslängden L1 är lastlängden 2,5 meter eller 2,9 meter i L2-versionen. Där den senare är lika med tre EU-pallar efter varandra. Men det kan bli ännu längre då båda passagerarsätenas sittdynor fälls upp och luckan i lastväggen öppnas. Lastlängden blir då 4,15 meter. Pratar vi lastvolym så är den mellan 5,2 och 8,6 kubikmeter. Det senare som absolut max i L2H2. Då skjutdörren på höger sida öppnar 103 cm på bredden går det även här att lyfta in en EU-pall den vägen.
Vivaro är en säker bil, betydligt säkrare än den äldre versionen och fick så sent som 2015 tre av fem stjärnor i EuroNCAP’s krocktest. Med låsningsfria bromsar (ABS), stabiliseringskontroll och antispinn (ESP TC), bromskraftsfördelning med nödbroms (EBD EBA) och start-i-backe-hjälp så blir bara det bra betyg.
Text: Staffan Svedenborg