I januari kom beskedet att NCC pausar arbetet i Häggvik, en av entreprenaderna i Förbifart Stockholm.
– Jag förstår att många vill läsa om stora projekt eftersom de påverkar så många, både leverantörer, marknaden och trafikanter, säger Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket.
NCC är anlitade av Trafikverket för att projektera och bygga en ny trafikplats på E4 vid Häggvik norr om Stockholm.
Efter nyår tog NCC beslut att trappa ner på produktionen på grund av otydliga arbetshandlingar, som levererats som digitala modeller.
– De innehåller så mycket brister och oklarheter att det inte är förenligt med den kvalitet vi vill leverera, sa Bertil Schmidt, avdelningschef på NCC anläggning Stockholm, till Byggvärlden i januari.
Trafikverket höll inte med om kritiken, och Byggvärlden ringer upp Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef, för att få en lägesrapport om entreprenad Häggvik – och projekt Förbifart Stockholm.
Håller du med om att det var problem med arbetshandlingarna i Häggvik?
– Enligt oss så var det inga fundamentala fel på handlingarna. I Trafikverkets värld är BIM definitivt här för att stanna, vår grundidé är att vi ska jobba så här. Men vi samlar på oss erfarenhet som ska ligga till grund för kommande handlingar i andra entreprenader. Våra förfrågningsunderlag är under ständig utveckling, säger Johan Brantmark.
Hur löste ni tvisten med NCC?
– Visst har vi haft olika uppfattningar, men det är inget jag kommenterar i tidningen. Vi förde samtal med NCC som ledde till att de återupptog arbetet efter sommaren. Nu är det full fart på bygget.
Kommer Häggvik-etappen bli försenad på grund av uppehållet?
– Vi räknar med att kunna planera bort förseningen. Häggvik, där mycket av arbetet består av schakt och betong, är en mindre tidskritisk etapp än vad själva tunnelentreprenaderna är.
Varför tror du att nyheten om Förbifart Stockholm blev så välläst?
– Jag förstår att många vill läsa om de stora projekten eftersom de berör så många, både leverantörer, marknaden och trafikanter.
Hur är situationen på Förbifart Stockholm i övrigt?
– I det stora hela går det enligt plan. I Mälarpassagen har vi stött på problem, där har vi gått på berg som var sämre än vi tänkt oss, så vi får tänka om. Vi bygger först två små tunnlar förbi det svåra området så tunneldrivningen kan fortsätta på andra sidan sundet parallellt med att jobbet görs under Mälaren. På så vis spar vi tid totalt sett. Med den kunskap vi har nu kommer vi att utvärdera, eventuellt revidera och bekräfta tidplanen under första halvåret nästa år
HÄR ÄR NÅGRA AV DE MEST LÄSTA NYHETERNA PÅ BYGGVÄRLDEN.SE 2018:
Super Tuesday och ”obekväma avslöjanden” på programmet
Entreprenörerna som bygger mest
Pausar arbetet med Förbifarten (se artikel ovan)
Fler gripna efter mordet på byggentreprenören
Grönt ljus för gula linjen
Här är alla finalister i Årets Byggchef 2018
Tysk byggjätte etablerar sig i Skandinavien
Bygger en av världens största kartongfabriker
Förlikas efter fuktproblem – men Peab förnekar ansvar
Så blir nya landmärket Nacka Port
NCC drar sig ur moskébygget
Därför vill NCC ha tillbaka Tomas Carlsson
Byggföretagare döms till nytt fängelsestraff
Upphandlingen bryter mot lagen
Utvecklar ny metod för plastmatta på betong
Veidekke ny huvudägare i BRA Bygg
Hon blir ny vd för Sweco Sverige
Kyrkan växer nedåt
Döms till skadestånd på 27 miljoner
* Statistik 1 jan-5 dec.