SsangYong är tillbaka under nytt namn

Kombination av diesel och gas eller enbart diesel.
Flaket erbjuder gott om utrymme för last. Foto: KGM

Den koreanska biltillverkaren SsangYong byter namn till KG Mobility (KGM), och gör ett nytt försök att slå sig in på den svenska marknaden. Nu slår man på stora trumman för modellen Musso som man hoppas ska kunna bli en storsäljare.

Musso har fått beteckningen Grand och går att beställa med gaskonvertering. Detta innebär att motorn är anpassad för antingen en kombination av diesel och gas eller enbart diesel. Däremot går det inte att köra den enbart på gas.

I verklig körning med gas i tanken kan man räkna med att dieselförbrukningen halveras från en liter per mil till cirka 0,5 liter per mil, samtidigt som det går cirka 0,2–0,3 kilo gas. Räckvidden för gasen är cirka tio mil, vilket förlänger bilens totala räckvidd med ungefär lika mycket.

Trots begränsningarna ger gasinblandningen rätt till rejäla skattelättnader, och med en årsskatt på måttliga 1493 kronor blir den högintressant för den som vill undvika den höga malusskatten de första tre åren.

Musso Grand har som namnet antyder vuxit jämfört med sin föregångare, framför allt tack vare ett större flak. Måtten är nu cirka 1,6 x 1,6 meter, vilket är en fördel som behöver lasta mycket. Flakets bakläm är låsbar och integrerad med bilens centrallås, och som tillval finns ett täckjalusi från danska MountainTop.

Interiören har fått ett lyft jämfört med tidigare modeller och det inkluderar ett nytt infotainmentsystem samt ett digitalt mätarkluster.

Musso Grand har också vissa unika designelement, som en ratt med varierande tjocklek beroende på grepphöjd. Detta kan kännas ovant i början, men blir snabbt en vanesak.

Bilen är utrustad med moderna förarassistanssystem, inklusive adaptiv farthållare, filhållningsassistans och automatiskt avbländande helljus. Musso är byggd på en ramkonstruktion, vilket ger fördelar vid terrängkörning och när man lastar eller drar tungt. Instegsversionen har bladfjädring, medan högre utrustningsnivåer har skruvfjädring.

Musso Grand är ett robust arbetsfordon med en gaskonverterad motor under huven. Foto: KGM

Musso Grand erbjuds med fyrhjulsdrift och lågväxel, vilket är en fördel om man behöver använda den i terräng. Släpvikten är maximerad till 3 000 kilo, och lastkapaciteten för gasvarianten är 715 kilo.

Prismässigt börjar instegsversionen på 462 375 kronor inklusive moms, men importören förväntar sig att den högre utrustningsnivån, Black Line, blir vanligast i Sverige. Den kostar 524 875 kronor inklusive moms. Med tillval som gaskonvertering (62 488 kronor) och dragkrok (cirka 9 000 kronor) landar priset nära 600 000 kronor.

KGM ser kommuner och företag som de primära köparna för Musso Grand, särskilt de som värdesätter möjligheten att tanka miljöbränslen. Dock kan avsaknaden av en renodlad gasdrift vara en nackdel i denna kategori.

KG Mobility Musso Grand är en robust pickup som även riktar sig till kunder med behov av en arbetsbil med terrängegenskaper.

Den stora fördelen med Musso Grand är gaskonverteringen och flakets storlek och viss utrustning, men prisskillnaden mot konkurrenterna är troligen för liten för att den ska kunna ta några större marknadsandelar.

Den stora frågan är snarare om KGM kommer att kunna locka tillbaka SsangYongs tidigare kunder, märket har trots allt inte sålts på många år i Sverige.

/Peter Fredriksson

Läs också