Det här veckan har åtminstone ett företag bokat in sig för att låta personalen och gå en grundkurs i bancykling — som är ”vansinnigt rolig”, enligt Björn Stenberg, den som drivit igenom velodrombygget.
Förutom det håller flera tävlings- och triathlontränande cyklister på och kör på den vällackade björkplywood som banans åkyta är belagd med.
På planen innanför cykelbanan finns gym, spinningcyklar, brottarmattor, en lokal med boulebanor plus en del annat. Allt inomhus i en jättelokal som ett par år sedan var Scanias axelfabrik. Nu håller verkstaden att bli en multiarena runt den sex meter höga, 190 meter långa och fem meter breda velodromen.
Den som designat och ritat velodromen heter Peter Junek, en kanadensare som ritat och konstruerat velodromer i hela världen.
Ett tiotal snickare och en del frivilliga krafter byggde sedan velodromen av drygt 20 ton lösvirke. Ett plockepinnbygge som först byggdes i sektioner vilka sedan skruvades och spikades ihop till en helhet.
Ungefär två månader tog det att bygga vedromen, till en total kostnad av 3,5 miljoner kronor.
Företaget som driver velodromen och hela arenan heter Velodrom- och mästarfabriken, ett dotterbolag till Cykelklubben.se. Utbildningsföretaget Yrkesakademien i Falun är med och sponsrar.
Under några år på 1920-talet fanns cykelvelodrom på Kristinebergs idrottsplats i Stockholm.
Bancykling på velodrom är en stor sport i cykelländer som Belgien, Frankrike, Italien, Danmark och Japan. På senare tid har England, där det inte fanns någon velodrom för några år sedan, blivit en stormakt på bancykling. Framförallt det har sporrat Björn Stenberg och andra cykelentusiaster.