I början av oktober presenterades vinnarna av Fortums elskåpstävling. En tävling som väckt stort intresse. Totalt kom mer än 1 200 bidrag in.
— Sedan röstade 180 000 personer på bidragen. Tävlingen blev populärare än vad vi någonsin kunnat hoppas på. Det är otroligt, säger Agneta Molinder, presschef på Fortum.
Tävlingens ambition: att få stockholmarna att komma med förslag på hur stadens elskåp kan förskönas. Bidragen lades ut på företagets hemsida där alla sedan kunde rösta på sin favorit. Bakgrunden till tävlingen är att energiföretaget varje år spenderar uppemot 10 miljoner kronor på klottersanering på just elskåp och annan offentlig apparatur.
— Nu testar vi det här för att se om klottret minskar ifall skåpen blir finare, säger Agneta Molinder och tillägger att tävlingen genomfördes i samarbete med Stockholms stad.
Ni gjorde tävlingen för att minska på klottret. Samtidigt kom det in bidrag med graffitistil, som en del jämställer med klotter. Är det ett problem?
— Med klotter så pratar vi om slarviga och halvdana saker som förstör. Ren graffiti kan absolut klassas som konst.
De 30 bidrag som fick flest röster bidrag ska nu pryda olika elskåp i Stockholm fram till årsskiftet.
En av vinnarna sticker ut lite extra. ”Stockholmskollaget” heter bidraget som av en jury bedömdes ha bäst konstnärlig kvalitet. Upphovskvinnorna Stefanie Hansson, Joanna Fransson, Anna Blomberg vinner därmed 25 000 kronor.
— För prissumman hoppas vi komma iväg till Berlin, kommenterar Stefanie Hansson i ett pressmeddelande.