– En bra regel när det gäller klädkoden på jobbet: se efter hur chefen är klädd. Chefen slår an tonen och sedan anpassar sig folk, kanske lite undermedvetet.
Det säger Susanne Ljung, modejournalist som leder radioprogrammet Stil och tidigare bland annat varit chefredaktör för Damernas Värld.
Hur långt man sedan går i sin anpassning kan variera. På jobbet ska klädseln vara representativ för företaget men vissa kan ta mer höjd än andra.
– Ju större chef, desto större svängrum. Den chef som är stor nog att representera både sig själv och företaget blir svår att kopiera. Mästaren var Henning Sjöström. Otroligt elegant. Och med monokel som kunde trilla i det rätta ögonblicket under ett förhör.
En person hittills utan efterföljare.
– En annan känd advokat kör med dubbelknäppt kritrandig lila och ju bredare mellan ränderna desto bättre. Ja, det framgår ju vilka klienter han vill representera.
– Jobbar du i bank, var lagom korrekt tråkig. Utstråla inte att jag är mer intresserad av min egen än av dina pengars välgång.
Ett stort ego som förstår sig på kläder är Steve Jobs. En del av jublet från Apples evangelistmöten beror på miljardärens scenrekvisita.
– Alltid sneakers, jeans, collegetröja. Hans kläder säger att jag är en av er.
Men de som klär sig i konstiga jeans på jobbet för att det är chict? Kan man komma undan med att det åtminstone är dyrt?
– Nej, Per Holknekt (grundare av klädmärket Odd Molly), lappar och lagar på sina gamla japanska jeans. Det är för att han måste visa att han kan sitt område. Tom Ford gör samma sak på den motsatta polen – ständigt high end-klädd. Men blanda inte in modevärlden. Där gäller massor av andra regler.