– Vi är överens om den största satsningen på järnvägsnätet sedan utbyggande av stambanorna i slutet av 1800-talet. Totalt vill vi öka investeringarna med 120 miljarder kronor fram till 2021. Det är en fördubbling jämfört med regeringens järnvägsplaner.
Det skriver de fyra ledarna för oppositionsalliansen – Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Wetterstand och Lars Ohly — i en debattartikel i Dagens Nyheter på måndagen.
– Vår uppgörelse innebär att vi börjar bygga höghastighetsbanor i Sverige, något som redan görs i ett antal länder i Europa, skriver de.
De pekar ut fem strategiska järnvägssatsningar.
1. Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.
2. Göteborg-Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.
3. Norrbotniabanan. Byggstart för ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
4. Sundsvall-Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.
5. Tomteboda-Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.
Dessutom vill oppositionen tidigarelägga flera projekt:
1. Västlänken
2. Hamnbanan
3. Västkustbanans utbyggnad genom Varberg
4. Södra stambanan i Skåne
Regeringen presenterade en den 31 mars i år en nationell plan för Sveriges transportstruktur. Den totala kostnaden för investeringar och drift beräknas till närmare 500 miljarder kronor.