– Förslaget som ligger går ut på att köpa serietillverkade tåg, tågsätt som är väl beprövade, säger Dag Rosander, presschef på SJ. Exempel på tåg av den typ som SJ är intresserade av är Alstoms Pendolino, Siemens ICE 3-tåg och Bombardiers Zefiro. De kallas samtliga höghastighetståg eftersom de når upp i hastigheter kring 250 km/h eller mer. Av de tre har dock bara Pendolino så kallad lutningsbar vagnkorg, likt det svenska X2000-tåget , vilket underlättar när lokföraren vill behålla hastigheten i kurvor. Enligt honom är det företagets ambition att satsa på den nya typen av tåg. Investeringen beräknas uppgå till mellan 5 och 6 miljarder kronor. Det finns inget beslut i riksdagen om att bygga särskilda höghastighetsbanor. Klarar de nya höghastighetstågen att köra på de nuvarande svenska järnvägsbanorna?</b> – Ja. Men de får anpassa hastigheten efter kurvor och banans beskaffenhet. På vissa, raka sträckor kan de komma upp i 250 km/timmen, på andra blir det långsammare, säger Dag Rosander. SJ räknar därmed att förkorta restiderna på sträckor som Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Höghastighetstågen är tänkta att ersätta de äldsta av X2000-tågen som måste börja fasas ut inom några år, och som i dag bara får köra i 200km/h. Den nya tågen bedöms kunna tas i trafik tre-fyra år efter beställningen gjorts. Det vill säga omkring år 2014-2015. SJ har också köpt in 20 stycken nya så kallade Alfa- eller Reginatåg som man kallar snabbtåg. Ett av dem är levererat och ska testas i Västerås.