I dag sätts den nionde och sista brosektionen på Sundsvallsbron på plats.
– Det här en milstolpe för projektet, säger Trafikverket ställföreträdande projektledare Mats Lögdahl.
När den nionde och sista delen, som består av en 90 meter lång och 1300 ton tung mittsektion, lyfts på plats sätter man punkt för ett spektakulärt lyftarbete som pågått sedan juni 2013.
Vid tidigare brolyft har ett specialkonstruerat lyfttorn använts.
– Lyftet sker med hjälp av två lyftanordningar, ”derricks”, som finns monterade på de redan upplyfta brosektionerna. Vid tidigare lyft har vi använt ett lyfttorn. Men det är samma metodik, berättar Mats Lögdahl.
Lyftarbetet beräknas pågå mellan 10 och 15 timmar på tisdagen.
– Att hela stållådan nu kommer på plats innebär inte att bron är klar. Det tar nog ett par veckor till man kan gå över bron.
Bland annat återstår ett omfattande svetsarbete, invändiga installationer och inte minst allt arbete med beläggning, räcken och skyltar. Det saknas också anslutningsdelar på land, dessa håller man på och platsbygger nu.
Till sommaren 2015 beräknas projektet vara klart. Bron över Sundsvallsfjärden blir då, med sina 2190 meter, den längsta bron på E4 och den längsta motorvägsbron i Sverige. Entreprenör är JVS som består av de två tyska företagen Zublin och Max Bögl.