Mitt i finanskrisen märks ljuspunkter. En av dem levereras från markstenstillverkaren S:t Eriks, som meddelar att företaget investerar åtskilliga miljoner i sin Uppsalafabrik.
— Vår bedömning är att branschen står sig stark även i en lågkonjunktur, säger Jan Claesson, vd för S:t Eriks.
Företaget hade en omsättning på 345 miljoner kronor under förra året och visade upp en tillväxt på sju procent under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2007. Målsättningen är att investeringen i Uppsalafabriken ska ge effektivare tillverkning och ett ytterligare utvecklat sortiment.
S:t Eriks har märkt en fortsatt stor efterfrågan på nästan hela sitt sortiment. Främst är det villa- och fritidshusägare som köper företagets marksten, plattor, murar och dekorsten. Men även företag med offentliga byggprojekt märks bland kunderna.
— Under 2000-talet har marknaden för plattor och marksten ökat med mellan 10 och 15 procent per år. Vi ser det som ett naturligt steg att ligga i framkant både vad gäller produktionsteknik och sortiment och vi är mycket stolta över att snart ha en av Europas modernaste fabriker för markbetongprodukter i drift, säger Nils Burell, försäljningschef på S:t Eriks.