Nyheter

Så ska vi slippa nytt tågkaos

Om löften kunde besvärja makterna så skulle Sverige kunna se fram mot en vinter där tågen går i tid och kommer fram när de ska.

Efter tågkaoset i vintras har SJ, Trafikverket och de andra järnvägsintressenterna träffat regeringens utredare Per Unckel och lovat bättring. Långa listor med åtgärder lovar allt från nya hjul, ökad avisningskapacitet, bättre snöröjning och öppna väntrum om det skulle bli kris. Per Unckel, numera landshövding i Stockholm, fick för ett halvår sedan regeringens uppdrag att utreda förra vinterns tågkaos, och föreslå åtgärder så att det inte ska hända igen. Utredningen är nu klar, och som bilagor så finns 42 sidor med åtgärdsprogram från SJ, Trafikverket, Green Cargo och Jernhusen. – Mitt viktigaste förslag är att de tvingas redovisa vad de gjort till regeringen varje höst. Det här är inte den första snörika vinter vi haft, och det är inte första gången vi hör löften. Nu gäller det att se till att de håller dem också, säger Per Unckel. Litar du inte på dem?</b> – Jo, de menar verkligen allvar. Men sen kommer fem snöfria vintrar igen och pengarna behövs till annat, och så blir det inte som man tänkt. Så var det efter den besvärliga vintern 2001/2002. Aktörerna lovade åtgärder. Hade de genomförts skulle kaoset 2009/2010 aldrig ha inträffat, konstaterar utredningen. – Mitt andra övergripande förslag är att staten måste satsas mer pengar på underhållet. Det har varit eftersatt i många år, säger Per Unckel. Dessutom är det för trångt på spåren, det gör systemet känsligt. – Det är naturligtvis roligare för en politiker att inviga ny järnväg än att lägga pengar på förebyggande underhåll av det som finns, men det är nödvändigt. Vad ska man göra först?</b> – Skaffa tung plogutrustning för att få bort snön. Men det kommer man troligen inte att hinna till i vinter, utan först nästa år. Varför inte genast?</b> – Det sker via en upphandling som Trafikverket har ansvar för. Det är de som ska kräva att underhållsleverantörerna har den plogutrustning som krävs. Andra förslag handlar om ökad avisningskapacitet, bättre väderprognoser, bättre service och information till resenärerna. Mycket stämmer med järnvägsaktörernas egna åtgärdsplaner. Är problemen privatiseringens fel?</b> – Nej. Vi har haft marknadsöppningar i andra branscher utan att underhållet har brutit ihop. Däremot måste man lära sig hur systemet fungerar. Just nu är vi i ett läge där det ibland är oklart vem som har ansvar för vad. Det gäller också i upphandlingarna. Blir det då bättre i vinter?</b> – Ja. Jag är övertygad om att det blir skillnad. Nu har de åtgärdsprogram och alla är på tårna.