Tunnelbanan i Stockholm står inför en stor utbyggnad.
Totalt blir det 19 kilometer nya spår under jord och tio nya stationer.
Nästa år påbörjas det omfattande – och personalkrävande – bygget.
100 stationer och cirka 109 kilometer långt tunnelbanesystem ska bli 110 och 128 kilometer. 1994 byggdes tunnelbanan ut senast, när tunnelsträckan mellan Bagarmossen och Skarpnäck lades till systemet.
– Det var många år sedan det byggdes tunnelbana här, men kunskapen om att bygga i berg finns absolut i Sverige. Citybanan, Förbifarten, Norra länken, Södra länken är exempel som visar på bra erfarenheter och goda kunskaper, säger förvaltningschef Riggert Anderson, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, FUT.
Den nya tunnelbanan är en överenskommelse mellan sex parter: staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun. Uppgörelsen, som skrev under i januari 2014, består av både infrastruktur och bostäder, där kommunerna ansvarar för att det totalt byggs cirka 78 000 nya bostäder.
När uppgörelsen blev klar gick förvaltningen från en organisation på tre personer till cirka 100 personer.
– Då tog det väldig fart och nu jobbar vi med att kartlägga alla förutsättningar och att få alla tillstånd klara.
Det handlar om exempelvis utredningar om exakt vart tunnlarna ska placeras, bergets egenskaper och hur stationerna och uppgångar ska utformas.
– Vi siktar på att börja så snart vi har tillstånd. Planen är att vi ska börja med förberedande arbete, som ledningsarbete, under 2016.
De jobbar också med att lägga upp strategier för alla upphandlingar som ska göras.
– Vi är ute och pratar med aktörer på marknaden om vad som kan vara en lämplig uppdelning. Vi ska gå ut med flera entreprenader under nästa år och kommer även att se om det finns ett internationellt intresse. Vi tror att det är bra med konkurrens, säger Riggert Anderson.
När det första utmaningen, att få alla tillstånd på plats, är avklarad väntar de tekniska.
– Men de som jobbar i projektet, eller kommer att jobba i det, är personer som kan hantera det. De kommer att möta utmaningar nästan dagligen – och hantera dem.
Dialog och samverkan kommer också att kräva både tid och engagemang.
– Det är en stor och viktigt bit att få det att fungera mellan alla aktörer och allmänheten. Här tror jag på transparens under hela processen.
Förvaltningen för utbyggd tunnelbana söker nu konsulter, cirka 60 nya medarbetare. Bland annat efterfrågas projektledare, projekteringsledare och projektingenjörer, och anordnade nyligen en träff med syfta ett hitta fler medarbetare.
– Man måste jobba aktivt och engagerat för att rekrytera och hittills har det funkat bra för oss. Det var en bra träff med många som var intresserade. Vi har lite tur också eftersom många av projekten jag nämnde tidigare går in i slutskedet och där friställs det personal som jobbat med den här typen av frågor.
Men själv går du in pension vid årsskiftet? Känns det inte tråkigt att göra det när byggstarten närmar sig?
–Jo kanske, men det känns bra att lämna över till Mårten Frumerie. Jag är glad att jag fått vara med och starta upp projektet, och det ingick liksom i planeringen att jag skulle bli äldre, skrattar han.
Hur vill du sammanfatta dina år med den nya tunnelbanan?
– Vansinnigt roligt! Fantastiskt att få vara med och bygga organisationen som nu kommit igång med utredningarna på så kort tid, de har visat ett otroligt engagemang. Det har också varit roligt att jobba med ett projekt som engagerar så många. Alla har på något sätt en relation till tunnelbanan och utbyggnaden kommer att ge folk en enklare vardag.
Fakta: Nya tunnelbanan
- I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
- Överenskommelsen kallas för 2013 års Stockholmsförhandling och innebär att:
- Tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att Blå linje byggs ut till Gullmarsplan och söderort och kopplas samman med Gröna linjens Hagsätragren.
- De fyra kommunerna åtar sig att tillsammans bygga cirka 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde – antingen själva eller genom annan markägare/exploatör.
- Den totala investeringen för utbyggnaden inklusive fordon och depå är 25,7 miljarder kronor (prisnivå januari 2013).
- Enligt avtalet ska utbyggnaden starta 2016 på sträckorna Akalla- Barkarby station och Odenplan – Arenastaden. Utbyggnaden av blå linje till Nacka centrum och söderut ska starta 2018. Trafiken ska börja rulla 2021 till Barkarby station, 2022 till Hagastaden och Arenastaden och 2025 till Nacka centrum.
Källa: SLL