Den 1 juli i år infördes en ny fakturamodell som innebär att hushålls- och rot-arbeten har rätt till skattereduktioner som kan dras av direkt på fakturan. Företag som säljer tjänster ska sedan skicka in en ansökan om husavdrag till Skatteverket för att få tillbaka skattereduktionen.
Sedan modellen infördes har ansökningarna strömmat in till Skatteverket. Sammanlagt har 177 miljoner kronor betalats ut fördelat på 26 000 ärenden, skriver Skatteverket i ett pressmeddelande. Men många företag riskerar nu att få vänta på sina pengar eftersom ansökningarna är felaktigt ifyllda.
— Vanliga fel är att kundernas personnummer inte stämmer eller att fastighetsbeteckning fattas på bostaden där arbetet har utförts, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.
Om ansökan inte är fullständigt ifylld eller innehåller fel kan det ta längre tid eftersom en handläggare från Skatteverket måste kontakta företaget för att komplettera ansökan innan beloppet kan betalas ut.