Nyheter

Rörliga taket blir kronan på verket

Om ett och ett halvt år ska Swedbank Arena stå klar. Fram till dess ska taket, det fasta och det rörliga, byggas och läggas på – ett jobb som är likt ett jättelikt plockepinn med stålbalkar på nästan 4 400 ton.

Betongen under fotbollsplanen är gjuten. Sido- och kortväggarna är resta. Merparten av läktarna på plats. Det är i slutet av februari och snart halvtid för Sveriges största och mest spektakulära arenabygge just nu – den nya nationalarenan i Solna. Den 30 centimeter tjocka betongnen under det som ska bli en gräsdoftade fotbollsplan är täckt av is och hårdpackad snö. Högst upp på östra långsidans läktare håller några byggjobbare på och skottar snö. Det är kallt, riktigt kallt. – Men vi har klarat vintern bra, är inte alls försenade, säger underentreprenören Rukkis projektledare Peter Marins. Finska Ruukki, som ansvarar för det fasta taket, kommer de närmaste månaderna att ha en av huvudrollerna i projektet. Nästan alla de drygt 30 meter långa balkarna som ligger på planen inne på arenan kommer från Finland. Liksom alla stag, stänger och andra ståldelar som de fyra huvudfackverken och resten av det fasta taket är byggt av. Det står flera gula höga kranar inne på planen, liksom några röda torn med inbyggda domkrafter. Det är lyfttorn som kommer från den norska oljeindustrin och brukar användas till höga och tunga lyft ute till havs. Nu i slutet av februari har Rukki fått tre, av totalt fyra, huvudfackverk på plats. Nerifrån marken ser fackverken nästan klena och tunna ut där de sträcker sig högt upp i luften från den ena långsidan till andra. Men varje sådant fackverk har ett triangulärt tvärsnitt med en spännvidd på 162 meter, en höjd och bredd på 15 meter och består av ståldelar som tillsammans väger mellan 400 och 600 ton. Det går inte att transportera så långa balkar på lastbil, så balkarna levereras från Finland i längder på drygt 30 meter. 30-meterslängderna blir till 100-meterslängder innan de, med hjälp av de röda norska tornen, hissas upp i luften till nivån strax över de översta läktarplatserna. Där bultar man ihop balkarna med kortsidorna i de så kallade knutpunkterna innan konstruktionen sänks ner till de stålpelare som balkarna ska fästas i. I mitten av april ska det fjärde och sista huvudfackverket ha sänkts ned till de korta stålpelare de fästs i. – Då kan vi börja sätt upp gavlarna, som byggs av 22 mindre fackverkskonstruktioner, säger Peter Marins. Det fasta taket ska sedan täckas med lätta takelement från det norska företaget Lett-Tak Systemer. Samtidigt som Ruuki jobbar med det stationära och bärande taket byggs delarna till det rörliga – öppningsbara – taket på fabrik i Nederländerna, av företaget Hollandia BV. – Vi har nyligen skickat de senaste konstruktionshandlingarna till Nederländarna, säger Lars Hansson på Sweco Structures, företaget som är huvudprojektör och projekterat alla stålkonstruktioner i taken. Det nederländska företaget bygger också all mekanik som gör att det skjutbara takets två halvor kan öppnas och stängas. Byggnaden är nämligen en multiarena – en fotbollsstadion som kan anpassas till exempelvis hästhoppning, speedway, bandy, rockmusik och shower. När taket öppnas maximalt mäter öppningen 107 gånger 80 meter, aningen större än fotbollsplanen. Öppningen i taket korsas dock av olika ståldelar. Men de är tunna och smäckra för att hålla nere vikten och undvika skuggor på fotbollsplanen.

Swedbank Arena

Blir: Skandinaviens största arena med multifunktion. Invigs hösten 2012.

Plats för: 50 000 åskådare på fotbollsmatcher och många andra sportevenemang. Om delar av planen utnyttjas till åskådarplatser sväljer Arenan 65 000 besökare.

Byggherre: Arenabolaget

Totalentreprenör: Peab.

Arkitekt: Krook & Tjäder, Bergs arkitektkontor.

Projektering ståltak, grunder och stomkompletteringar: Sweco Structures. Projektering mekanik. Unisystems, USA.

Stålentreprenör fast tak: Ruukki Construction, Finland.

Stålentreprenör rörligt tak: Hollandia BV, Nederländerna.

Leverantör mekanik: Hollandia.

Stålvikt fast tak: 4 000 ton.

Stålvikt rörligt tak: 350 ton.