Att sätta ut skyltar på en ny vägarbetsplats är den mest riskfyllda uppgiften för vägarbetare. Varje år inträffar ett antal allvarliga incidenter, i värsta fall dödsolyckor. – Det är ingen behaglig arbetsmiljö att vara helt oskyddad på vägen när två tons projektiler susar förbi i 110 knyck, säger Ruben Aronsson på Svenska byggbranschens utvecklingsfond, SBUF. SBUF är en av finansiärerna i ett stort samarbetsprojekt som har utvecklat en automatisk robotkran som ska minska riskerna. Tanken är att kranen ska stå på ett lastbilsflak och lyfta ut skyltarna på vägbanan, medan föraren tryggt sitter kvar inne i lastbilshytten. I satsningen deltar Svevia, Skanska, NCC och utvecklingsbolaget Smart Street Equipment. – Allt går helt automatiskt utan att någon människa behöver gå ut på vägen, säger Patrik Lidström, som är utvecklingskoordinator på Svevia, tidigare Vägverket Produktion. Att manövrera den elektriskt styrda kranen är enkelt tack vare så kallad kranspetsstyrning. En kamera i spetsen gör att föraren ser hur han eller hon ska styra gripdonet mot rätt skylt genom att peka på en skärm. På lastbilens flanker sitter såväl kameror som laserskanner. De stoppar kranen om något – exempelvis en cyklist eller ett djur – kommer för nära. När vägarbetet är klart lyfter kranen upp skyltarna på flaket igen. – Förutom att säkerheten ökar så slipper vägarbetarna tunga lyft och slitaget på skyltarna minskar, säger Klas Rosendahl, som är vd på Street Smart Equipment. En färdig prototyp av robotkranen finns framme. Nu väntar gruppen på besked om finansiering för att gå vidare. Klas Rosendahl på Street Smart Equipment är förhoppningsfull. – Om ett år räknar vi med att kunna lansera tekniken. Till att börja med på den svenska marknaden, men vi ser hela västvärlden som en målgrupp, säger han. En utmaning kan bli att få vägentreprenörerna att vilja investera i en ny typ av kranlastbil. Helst skulle Patrik Lidström på Svevia vilja att Trafikverket införde nya krav för att öka säkerheten.