Fem miljarder kronor i underhållsåtgärder till existerande vägar och järnvägar. Igår meddelade regeringen att man i budgetpropositionen vill satsa på infrastrukturen med denna satsning under 2012-2013.
3,6 miljarder kronor ska gå till järnvägen, 1,4 miljarder kronor ska gå till vägnätet. Satsningen välkomnas nu av en rad aktörer.
— De belopp vi nu får bedömer jag som tillräckliga. Samtidigt får vi möjlighet att förstärka vägunderhållet som har påverkats kraftigt de senaste vintrarna, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i ett pressmeddelande.
Gunnar Malm tillägger att pengarna gör att Trafikverket nu kan påbörja ett långsiktigt arbete med att återställa järnvägens robusthet och därmed förbättra punktligheten.
Även fackförbundet Seko välkomnar regeringens satsning, även om man anser att det inte räcker.
— Det är ett bra tillskott, men det är på kort sikt och handlar mer om att vårda det befintliga och ta hand om akuta behov än om att ge järnvägen långsiktiga förutsättningar att bli ett starkt transportslag för gods och människor, säger Seko:s förbundsordförande Janne Rudén i ett pressmeddelande.
Den politiska oppositionen både rosar och risar beskedet.
— Jag välkomnar att regeringen nu lyssnat på vår argumentation för ökade infrastrukturinvesteringar. Det är en klok konjunkturåtgärd, skriver Anders Ygeman (S), ordförande i Riksdagens Trafikutskott, på partiets hemsida.
Socialdemokraterna anser dock att det är en brist att pengarna öronmärks för redan existerande vägar och järnvägar. Just detta är också något som både Miljöpartiet och Vänsterpartiet reagerar på.
— Inga nya spår och för lite underhåll. Det är inte en satsning, det är en fortsatt nedprioritering av järnvägen. Sveriges tågresenärer och företag behöver en järnväg som fungerar även när det snöar, när solen skiner eller när höstlöven faller, säger riksdagsledamoten Stina Bergström (MP) i ett pressmeddelande.
Vänsterpartiets partiledare Lars Ohly anser att regeringens satsningar börjar komma upp i rimliga nivåer.
— Men järnvägens problem är större än så och kräver långsiktiga lösningar. Regeringen satsar inte alls på nyinvesteringar. Det är häpnadsväckande när allt visar på att vi måste bygga fler spår. Vänsterpartiet satsar under samma period 6,5 miljarder mer än regeringen på nyinvesteringar, säger han i ett pressmeddelande.