Kinesiska China Railway Tunnel Group, CRTG, vann upphandlingen av tre arbetstunnlar i Stockholms tunnelbaneprojekt. Inga överklaganden kom in, trots protester från bland annat konkurrenter.
– Vi kommer att skriva kontrakt med CRTG under hösten, säger Marianne Dunér, kommunikationschef på Förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Kinesiska CRTG har fått uppdraget att bygga tre arbetstunnlarna för Blå linjen till Nacka, en del av det tunnelbaneprojekt som pågår i Stockholm.
CRTG vann upphandlingen med ett anbud på 276 miljoner. Det är ungefär samma summa som svenska Serneke och spanska Sacyr ville ha för att bygga enbart en av de tre tunnlarna, något som Dagens industri rapporterat om. Branschen har uttryckt att det är omöjligt att bygga så billigt utan att tumma på arbetsvillkor och miljökrav.
Region Stockholm kommenterar kritiken på sin hemsida och menar att anbudet från China Railway Tunnel Group låg nära det pris man hade räknat med och att det inte handlar om ett underpris. ”China Railway Tunnel Group uppfyller alla de krav vi ställer och de lämnade det lägsta anbudet. Vi bygger ut tunnelbanan för skattepengar och dem ska vi hantera på ett klokt sätt”, skriver de.
Trots protester så inkom inga överklaganden. Överklagandetiden gick ut den 7 oktober. Det gör att landstinget kan fullfölja processen med kontraktstecknande.
– Vi kommer att skriva kontrakt under hösten, säger Marianne Dunér, kommunikationschef.
Hon förklarar att man inom Region Stockholm inte utesluter leverantörer från något land från att lämna anbud.
– Vi har ingen möjlighet att diskriminera någon utifrån vilket land de kommer ifrån. Så ser lagstiftningen ut.
Totalt kommer beställaren att upphandla ett 30-tal entreprenader för hela tunnelbaneutbyggnaden med kontraktsvärden på mellan 30 miljoner – 1 miljard kronor.
I flera år har upphandlingsdagar för leverantörer genomförts i Stockholm.
– Vi marknadsför våra upphandlingar både i Sverige och internationellt, säger Marianne Dunér.
Hösten 2017 deltog 300 deltagare från 18 länder. Redan då fanns flera kinesiska bolag på plats.
– Den europeiska marknaden är väldigt intressant för oss. Sverige är en väldigt öppen marknad, alla pratar engelska och vi känner förtroende och ser potential här, sa Yu Xing, chefsingenjör på företaget CRCC Siyuan, till Byggvärlden då.
En ny leverantörsdag är planerad den 12 november i år.
När CRTG kan komma igång med byggstart är beroende av att den järnvägsplan som Trafikverket fastställt godkänns av regeringen. Överklagandetiden pågår fram till den 18 oktober.
– Vi hoppas att byggstart kan ske i slutet av året eller i början av nästa år, säger Marianne Dunér.
Ännu en tilldelning har skett i dagarna. Det handlar om en arbetstunnel vid Londonviadukten på Södermalm. Kontraktet har tilldelats Implenia, men ännu har inte överklagandetiden gått ut.