Toyota elektrifierar allt fler av sina arbetsfordon. Nu har turen kommit till skåpbilen Proace City Entry BEV, som rymmer 4,4 kubikmeter last och främst är avsedd för korta körsträckor.
Det tog lång tid innan de stora tillverkarna började elektrifiera sina arbetsfordon, men nu har proppen gått ur och det kommer ut allt fler på marknaden. Toyota var länge sena på bollen och valde istället att satsa på hybridlösningar för sina personbilar, men nu börjar man lansera helelektriska alternativ i sitt utbud.
Minstingen är skåpbilen City som har dubbla skjutdörrar och en bred baklucka som gör det enkelt att lasta och lossa, oavsett om det handlar om tunga maskiner, verktyg eller skrymmande föremål.

Interiören är enkel men genomtänkt och påminner om dieselversionerna, men med digitala instrument och mer elspecifika funktioner.
Flera av bilens funktioner styrs via en ovanligt liten 8-tums pekskärm där man kan navigera, hålla koll på batteristatus och planera laddning via MyToyota-appen.
Bilen är utrustad med säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare, filhållningsassistans och automatisk nödbroms, vilket idag närmast får ses som standardutrustning för nya arbetsfordon.
136 hästkrafter
Proace City Entry BEV drivs av en elmotor på 136 hästkrafter, vilket ger pigg acceleration och prestanda som är fullt tillräcklig för stadstrafik och landsväg. Men batteriet, som är på endast 50 kWh, hade gärna fått vara större.
Nu ska bilen i och för sig kunna komma upp till 275 kilometer på en laddning, enligt WLTP-cykeln, vilket är väl optimistiskt. Med full last och när det är kallt utomhus lär det vara svårt att komma i närheten av de siffrorna. Vid motorvägskörning minskar räckvidden snabbare jämfört med stadstrafik, där regenerativ bromsning bidrar till att återladda batteriet.
Tänker man behålla bilen länge bör man även ta höjd för att batterierna degraderas med tiden, vilket gör att bilens räckvidd blir sämre med tiden.
Den här typen av fordon är främst avsedda för kortare körsträckor inom en stad eller mellan närliggande områden, och där kan man ofta ladda i samband med kundbesök.
Snabbladdning på 30 minuter
Bilen stöder snabbladdning med upp till 100 kW, och det innebär att det går att fylla upp ett batteri från tomt till 80 procent på cirka 30 minuter. Laddar man istället via en 11 kW laddbox tar en full laddning cirka fem timmar, vilket passar bättre för nattladdning.
Som arbetsfordon är Proace City Entry BEV praktisk, och trots att inköpspriset är högre än för fossildrivna motsvarigheter kompenseras detta av lägre bränslekostnader, ingen malusskatt och mindre underhåll. Den erbjuder gott om utrymmen och kan lasta upp till 800 kilo och dra upp till 750 kilo.
I städer med utsläppszoner är bilen dessutom ett praktiskt alternativ eftersom den eliminerar behovet av dyra miljöavgifter.
Det blir allt vanligare att företag profilerar sig med hållbara lösningar, och Proace City Entry BEV kan hjälpa till att stärka en sådan image.
Toyota Proace City Entry BEV 2025
- Pris: Från 399 000 exkl moms
- Motor: Elektrisk, 136 hk (260 Nm)
- Batteri: 50 kWh
- Räckvidd (WLTP): Upp till 270 km
- Laddningstid: 30 min (80 %, snabbladdare), 7,5 h (7,4 kW)
- Maxlast: 800 kg
- Max dragvikt: 750 kg
- Drivhjul: Framhjulsdrift
- Övrigt: 8-tums pekskärm, Apple CarPlay, Android Auto
Peter Fredriksson