Nyheter

Så mycket är Peabs Västlänkenskontrakt värt

illustration som visar ett järnvägsområde, med spår i mitten och stationsbyggnader på sidorna
Västlänken deletapp Haga. Bild: Gottlieb Paludan Architects, AFRY och ABAKO arkitektkontor AB

Peab får i uppdrag att bygga en del av Västlänkens deletapp Haga-Rosenlund i Göteborg. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman bedöms uppgå till 1,5 miljarder svenska kronor.

Västlänkens deletapp Haga är uppdelad i fyra byggentreprenader och en installationsentreprenad. Nu har Peab tilldelats den första byggentreprenaden, Rosenlund, som är ett av Sveriges mest utmanande anläggningsprojekt.

Uppdraget innebär att Peab ska bygga en del av den underjordiska pendeltågsstationen på en sträcka av cirka 250 meter. Utöver detta är byggentreprenaden belägen mitt i kärnan av Haga och stor hänsyn måste tas till omgivningen.

– Att vi har fått uppdraget att bygga deletapp Haga-Rosenlund är mycket glädjande och visar att Peab och vår organisation är konkurrenskraftig för projekt av den här storleken. Haga-Rosenlund är en viktig knutpunkt i Göteborgs kollektivtrafiknät och stationen kommer att bidra till ökad tillgänglighet i området, säger Berth Larsson, regionchef på Peab.

Den nya, underjordiska tågstationen kommer att ha tre uppgångar och byggas i flera plattformar, med fyra spår, en mellanplan i norr med plats för cykelgarage samt ett mellanplan i söder som mynnar i Handelshögskolan. 

Uppdraget är en utförandeentreprenad med omgående start och projektet beräknas vara färdigställt 2029.

Projektet orderanmäldes i det första kvartalet 2024.