Bron ska bli 756 meter lång och förbinda Sölvesborgs centrum med den nya stadsdelen Ljungaviken.
– För boende i Ljungaviken kommer det framöver att gå fortare att cykla till centrum än att ta bilen, säger Oskar Bruneby, platschef på Peab.
Peab är totalentreprenör och beställare är Sölvesborgs kommun. Kontraktsumman uppgår till cirka 47 miljoner kronor.
– Vi siktar på att bygget tar ett år, men det avgörs av hur vintern blir. Om den blir som förra vintern tar det längre tid, säger Oskar Bruneby.
Bron uppförs med 600 ton stål. Fyra utsiktsplatser ska skapas längs bron.
– Bron kommer att vara indelad i flera delar. Till exempel en del med spektakulära bågar och en del genom vassruggar. Här kan man nog ljussätta riktigt spännande.
Ni drar bron genom vassruggar. Hur gör ni det utan att skada miljön?
– Det är inget konstigt med det. Vi lägger bara en brygga och går på den. Det är inget som tar skada av det.
Bron böjer sig mitt i vattnet. Varför det?
– Om den var rak skulle du ju aldrig se bron du gick på. Det ska vara en upplevelse att gå på bron och då ingår det att se den också.
Sölvesborgs kommun har anlitat Ljusarkitektur för ljussättningen.
– Hur det kommer att se ut vet vi inte än. Vi kommer utöver deras belysning att sätta ledljus i räcket. Det ska bli en helhetsupplevelse. Om det bara var en massa stolpar med ljus skulle det inte se bra ut. Vi har ju också krav på oss att ingen ska snubbla och slå ihjäl sig, säger Oskar Bruneby.
Beställare av bron är Sölvesborgs kommun. Kontraktsumman uppgår till cirka 47 miljoner kronor och bygget beräknas ta cirka ett år.
Bron kommer att uppföras med 600 ton stål och ljussättas med diodbelysning. Fyra utsiktsplatser ska skapas längs bron.
Design och stålkonstruktion står Stål & Rörmontage för.
Brofakta
Längd: 756 meter
Bredd: 3,5 meter
Segelfri höjd: 2,3 meter
Grundläggning: Ca 4 000 meter betongpålar
Bågarna som håller upp bron är 17 meter höga.