— Vi vill öka Göteborgs attraktionsvärde som turiststad och ge liv åt platsen för göteborgarna, säger Göran Johansson, styrelseordförande i Göteborg & Co i ett pressmeddelande.
Redan i maj är det tänkt att det nya pariserhjulet, eller stadshjulet som är den mer korrekta benämningen, ska börja rulla. Platsen är Kanaltorget, bredvid stadens operahus. Projektet drivs av Göteborg & Co i samarbete med Liseberg och är inledningsvis tänkt som ett tvåårsprojekt med möjlighet till förlängning. Just nu är hjulet på väg från Australien i 24 lastcontainrar. Men planerna har väckt kritik, rapporterar GT.
Byggnadsnämnden, som tar beslut i ärendet under våren, kommer att säga nej till placeringen på Kanaltorget, skriver tidningen. Även boende i närheten av projektet har reagerat. Bland annat oroar man sig för insyn och stökigheter.
— Vi som bor här tycker det är förskräckligt, säger en av hyresgästerna till GT.
Till Byggvärlden meddelar Svante Hjertén, projektledare på Göteborg & Co, att ambitionen är att få igång hjulet innan semestrarna börjar i år.
— Vi vill levandegöra platsen med det tillfälliga byggprojektet. Annars är det här en plats lite i träda i väntan på kommande infrastrukturprojekt, säger han.
Vad säger du om kritiken som projektet väckt?
— Alla har ju så klart rätt till sina åsikter. Sedan kommer hjulet att vara tyst. Bland annat är gondolerna slutna. Närmaste bostadsfönster ligger också 150 meter bort så insynen blir väl så där. Dessutom är hjulet bara igång dagtid.