— Vi trodde intresset skulle minska i höstas men det har fortsatt att öka istället, säger Linda Magnusson, vd O2 Vindel.
Skälet till det ökade intresset tror hon stavas säker investering och relativt bra avkastning.
— Avkastningen är mellan 7 och 10 procent för en vindkraftsandel och det är bättre än att sätta pengarna på banken och säkrare än att sätta dem på börsen idag, säger Linda Magnusson.
Sedan O2 började sälja vindkraftandelar 2005 har det gått stadigt uppåt. 2008 tredubblades försäljningen jämfört med 2007. Majoriteten av andelarna köps av privatpersoner, men intresset har ökat stort bland fastighets- och byggbolag. Linda Magnusson anser att de främsta drivkrafterna är att göra sig oberoende av elprishöjningar på elbörsen och att göra en miljöinsats.
— Att intresset ökar bland fastighets och byggbolag tror jag beror på att det är ett sätt att profilera sig som ett bolag som satsar på miljön. Men det är även en bra affär. För fastighetsbolag blir det extra viktigt i en lågkonjunktur när konkurrensen blir hårdare, säger Linda Magnusson.
Bland kunderna finns Skanska som själva erbjuder vindkraftandelar i O2 när de säljer vissa bostadsprojekt.
Det finns en risk med att vindkraft blir mindre lönsamt om det beläggs med skatt.
— Med tanke på att vi ska bygga ut vindkraften rejält på ganska kort tid har jag svårt att se att politikerna skulle införa ett ökat skattetryck eftersom det kan leda till att intresset för vindkraft minskar, säger Linda Magnusson.
O2 har sålt vindkraftsandelar för 150 miljoner kronor sedan 2005.
— Det stora genombrottet kom 2008 då företag och privatpersoner investerade 100 miljoner kronor i våra vindkraftsandelar, säger Linda Magnusson.
Av de sammanlagt 30 000 andelar som O2 sålt sedan starten har 100 företag köpt 5000 andelar. Resterande 25 000 andelar har köpts av privatpersoner.
— Jag tror att den fördelningen mellan företag och privatpersoner kommer se likartad ut framöver.