I varuhusets hyllor, vars sammanlagda längd utgör över fyra kilometer, kan besökaren hitta alltifrån millimeterstora blomfrön till 15kvadratmeter stora friggebodar.
När bygg- och trädgårdsmarknaden Hornbach inom kort öppnar sitt andra varuhus i Stockholmsområdet väntar bland annat miljontals skruvar, muttrar och brickor, 378 olika tapeter, och 7 300 m² mattor på att bli synade i sömmen av norrortsborna. Och i varuhusets zoo- och akvarieavdelning simmar hundratals arter av akvariefiskar omkring och väntar på nya ägare.
Det geografiska läget för varuhuset, Madenvägen 17 i Sundbyberg, är idealiskt för den bilburne, då det ligger längs med Enköpingsvägen, E18. Väl framme kan besökaren parkera i lugn och ro på någon av de 440 parkeringsplatserna.
– I Stockholm är det svårt att hitta tomter, men vi är mycket nöjda med läget på båda våra varuhus, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach
I varuhuset finns också ett stort trädgårdscenter och ett tavelgalleri med tillhörande inramningsservice. Dessutom har Hornbach i Sundbyberg en av Sveriges största drive-in-avdelningar för byggmaterial, med en yta på 6 000 m².
Hornbachs medarbetare förbereder nu som bäst inför öppningen och ser fram emot att välkomna de första besökarna till det nya varuhuset den 23 maj.
− Tillsammans med 170 kompetenta medarbetare är vi redo att ge hemmafixaren i norra Storstockholm den bästa service de kan få. Hornbach fyller en viktig lucka på den svenska gör-det-själv-marknaden, inte minst då våra projektrådgivare alltid bistår kunden med professionell rådgivning och tips i varuhusen. Många av våra projektrådgivare har praktisk erfarenhet och dokumenterade fackkunskaper från bygg- eller VVS-branschen, vilket ger våra kunder en stor trygghet, säger Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach.
– Varje månad har vi live-visning på hur man genomför exempelvis en badrumsrenovering, bygger en altan etc, vilket har varit populär och handfast hjälp på våra andra varuhus.
Men Hornbach vänder sig även till proffsmarknaden.
– Det har visat sig att vårt koncept passar väldigt bra även för branschen, främst då de mindre företagen. Våra öppettiderexempelvis som är 07-16. På varje varuhus finns även en "Mr Pro" som ansvarar för företagskunder och har ett team bakom sig, säger Weronica Lundgren.
– Via vår tjänst "Reservera och hämta" kan man lägga en beställning som vi garanterar att plocka ihop för avhämtning inom fyra timmar. Nytt är att den nu gäller även privatkunder.
Hur ser ni på framtiden, kommer hemma-fixar-trenden att hålla i sig och behövs fler byggvaruhus?
– Det vi märker är att att frågor om ROT-avdrag ställs i fortsatt hög utsträckning, så vi tror inte på någon mättnad i branschen, säger Weronica Lundgren.
– Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter varje år kundnöjdheten hos byggvaruhusen och Hornbach har nu vunnit fyra år i rad, vilket gör att vi ser ljust på framtiden, avslutar Weronica Lundgren.