— På givarsidan kan jag förstå att det blir problem om en representant för en storkund säger att jag skulle behöva en jacuzzi. Jag har en viss förståelse för leverantörssidan, det är inte alldeles enkelt att stå emot den typen av önskningar, säger Nils-Eric Schultz.
Jacuzzin, värd drygt 40 000 kronor, beställdes av butikschefen på färgbutiken Gårdstens Färghus, ett dotterbolag till Modernt Interiörmåleri i Partille. Enligt åklagaren var butikschefens agerande sanktionerat av vd:n på moderbolaget, därför åtalas de båda för bestickning, och bovärden vid Poseidon för mutbrott.
Men butikschefen har också upprättat osanna fakturor om färg som bovärden har attesterat. På så sätt har de fått Poseidon att betala för badkaret. Därför åtalas de båda även för grovt bedrägeri.
Dessutom lastas de båda för att bovärden har fått lampor, ett dörrfönster och en självgående dammsugare för drygt 15 000 kronor av butikschefen utan att betala för dem.
Gårdstens Färghus hade ramavtal med Poseidon, och enligt Nils-Eric Schultz var motivet till mutorna att färgbutiken inte ville tappa Poseidon som storkund.
Åklagaren hävdar också att bovärden har utnyttjat Bergendahls El Services rabatt vid köp av privata varor från Malmbergs Elektriska. Vid inköpen hade han sällskap av en medarbetare från Bergendahls El Service, och på det sättet kunde bovärden köpa varorna för halva priset. Enligt åklagaren innebär det att han har tagit emot en muta värt cirka 5 950 kronor.
Bovärden har också handlat privata varor och utnyttjat Poseidons rabatt hos Ahlsell och Miele. Det motsvarar en muta om drygt 5 500 kronor, enligt åklagaren.
— Han har sin anställning, han har sin inkomst, han ska inte utnyttja den rabatt som huvudmannen har. Det är viktigt att skattebetalarna har förtroende för tjänstemän, att de är totalt opåverkade i sin beställning av jobb och när de ska kolla fakturor, säger Nils-Eric Schultz.