Krönikor & Debatt

Nya regler för säkrare bygg- och anläggningsarbete 

Arbetsmiljöverkets nye generaldirektör Lars LööwFoto: Eva Dalin
Arbetsmiljöverkets nye generaldirektör Lars LööwFoto: Eva Dalin

Lars Lööw, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, skriver om de nya reglerna som ska tydliggör arbetsmiljöansvaret på byggarbetsplatsen för att minska antalet olyckor inom byggsektorn.

Bygg- och anläggningsarbete är bland de farligaste jobben sett till antal allvarliga olycksfall och dödsolyckor. 2023 var det svartaste på tio år, då omkom 60 personer i sitt arbete. Nära vart tredje dödsfall drabbade någon inom bygg- och anläggningsverksamhet. Vid en jämförelse med andra industriverksamheter står branschen för den största ökningen av antalet dödsolyckor på tio år. För att öka säkerheten och tydliggöra arbetsmiljöansvaret i bygg- och anläggningsprojekt har Arbetsmiljöverket tagit fram nya regler, som träder i kraft den 1 januari 2025.

Bygg- och anläggningssektorn är komplex. Det är ofta arbetsplatser med mycket rörelse av arbetstagare, maskiner, fordon och en lång kedja av aktörer och företag inblandade i ett byggprojekts olika skeden. Det kräver mycket samordning. Många stora byggprojekt pågår dessutom över flera år. De långa entreprenörkedjorna kan göra arbetsmiljöarbetet otydligt och det är lätt att arbetsmiljöansvaret hamnar mellan stolarna.

I branschen råder också ofta tidspress som leder till stress på individnivå och som kan påverka risken att råka ut för en olycka, men även på projektnivå kan tidsaspekten påverka risknivån. Ohälsosam arbetsbelastning utgör den främsta orsaken till arbetsrelaterad dödlighet. I bygg- och anläggningsarbete förekommer också en mängd farliga ämnen, såsom asbest, kvartsdamm och dieselavgaser, som kan leda till för tidig död. Kunskapen om alla dessa riskfaktorer behöver öka.

Fall från hög höjd, tunga föremål som rasar ned och påkörningar är vanligaste orsakerna till dödsolyckor. Vår analys visar att lastning, lossning och transporter av gods till och på byggarbetsplatser är förenat med stora risker som kan leda till allvarliga olyckor och dödsolyckor. Avvikelser som förlorad kontroll över maskiner, handverktyg eller transportmedel är andra vanliga skadeorsaker. Vår statistik visar att samma riskfyllda händelser sker om och om igen. Flertalet av händelserna hade gått att förebygga om rätt kunskaper och åtgärder funnits. Det ska finnas tillräckliga marginaler för att ett misstag i jobbet inte ska kosta människoliv.

Enligt arbetsmiljölagen är det arbetsgivaren som ansvarar för att arbetsplatsen är trygg och säker. Inom byggverksamhet finns också fler som har ansvar för att förebygga arbetsmiljörisker. Byggherren, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare har alla ett arbetsmiljöansvar och uppgifter i byggprojektets olika skeden.

Samordning är viktigt både i planeringen och projekteringen, så att projektörer tar hänsyn till varandras lösningar, och under byggskedet, så att entreprenörerna inte skapar risker för varandra. Tar de utpekade rollerna sitt arbetsmiljöansvar i planerings-, projekterings- och byggskedet finns det goda möjligheter att förebygga arbetsplatsolyckor och ohälsa.

Alla förstår inte sitt ansvar idag och många tycker att de olika rollernas ansvar för arbetsmiljön är otydligt. För att öka säkerheten och tydliggöra arbetsmiljöansvaret i bygg- och anläggningsprojekt har Arbetsmiljöverket tagit fram nya regler. De nya reglerna, som träder i kraft den 1 januari 2025, tydliggör roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Arbetsmiljöarbetet ska påbörjas tidigt, redan i planerings- och projekteringsfasen. Byggherren, den som låter utföra ett bygg- eller anläggningsarbete, har ett övergripande ansvar för att arbetsmiljöarbetet i byggprojektet fungerar hela vägen. Byggherren ska ha kunskap för att kunna ställa rätt arbetsmiljökrav och följa upp byggarbetsmiljösamordnarnas arbetsmiljöarbete. De nya reglerna tydliggör hur kontroll och uppföljning ska ske så att alla led i ett byggprojekt förstår och följer arbetsmiljöreglerna.

Dödsolyckor och andra olyckor går att minska genom att arbeta aktivt och systematiskt för att förebygga arbetsmiljörisker i alla skeden av ett byggprojekt. Alla aktörer som är inblandade i ett byggprojekt ska ha rutiner för hur arbetsmiljöarbetet ska gå till så att alla vet vem som ska göra vad, hur det ska göras och när. Det behöver finnas tid och resurser avsatta för det arbetsmiljöarbete som krävs i det unika byggprojektet, så här spelar projektets storlek, komplexitet och risknivå in.

Det finns många aktörer som redan arbetar i enlighet med de nya reglerna, men det finns också många som har en lång väg kvar. En del till och med kalkylerar med genvägar för att vinna fördelar. Det finns tyvärr en utbredd arbetslivskriminalitet i branschen, som potentiellt kan stävjas genom att byggherrar ställer högre krav på att de aktörer som anlitas bedriver ett väl fungerande arbetsmiljöarbete. Ett väl organiserat arbetsmiljöarbete i ett byggprojekt går också ofta hand i hand med smidigare byggprocess med bland annat färre produktionsstörningar när arbetsmiljöproblem och olyckor kan undvikas. Alla som är delaktiga i ett byggprojekt kan bidra till det.

Om alla arbetar med att förebygga de risker som kan uppstå i ett byggprojekt, entreprenörer såväl som byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna, kan vi tillsammans vända trenden och minska antalet skador och sjukdomar vid bygg- och anläggningsarbete. Ytterst handlar det om att rädda liv. Varje arbetsrelaterat dödsfall är ett misslyckande i arbetsmiljöarbetet. Ingen ska behöva dö av sitt arbete. Vi hoppas de nya arbetsmiljöreglerna om projektering och byggarbetsmiljösamordning ska bidra till den visionen. 

/Lars Lööw, Arbetsmiljöverkets generaldirektör