Renault spänner musklerna och lanserar nya helelektriska Master E-Tech Electric, som får en räckvidd på upp till 38,9 mil. Det här är ett transportfordon som är som klippt och skuret för byggbranschen.
Modellen är den fjärde generationen och får ett nytt och betydligt mer strömlinjeformat utseende än tidigare. Den förbättrade aerodynamiken är dock inte enbart ett designknep utan även ett sätt att minska luftmotståndet och därmed energiförbrukningen. Det här gör att räckvidden för de helelektriska versionerna ska bli 20 procent längre, enligt Renault.
Men även för de dieseldrivna versionerna innebär den nya designen att förbrukningen sjunker, och enligt Renault blir CO2-utsläppen i dessa 39 g/km lägre.
Minskat luftmotstånd innebär även att bullret från vinddraget minskar, och det i sin tur innebär en ökad komfort för dem som sitter inne i bilen.
Renault har jobbat mycket med att positionera och lyfta fram sitt varumärke genom en iögonfallande design både för personbilar och transportfordon, och på nya Master finns Renaults nya logotyp integrerad i grillen samt extra stora C-formade LED-strålkastare.
Även interiört har man lagt mycket resurser på att skapa ett mer hållbart och solitt intryck, bland annat genom att sidoplåtarna är gjutna i en enda del för att minska risken för att det gnisslar och knarrar.
En intressant och välkommen nyhet är att den eldrivna versionen av Master kan dela med sig av den el som batterierna innehåller genom så kallad V2G-teknik. Det här gör att bilen kan fungera som en stor power-bank på hjul genom att kunna försörja externa enheter, antingen hemma i villan eller genom att ladda andra fordon.
På kontinenten säljs Master säljs med två olika elmotorer, 96 eller 105 kW samt batterier på 40 eller 87 kWh. Men i Sverige marknadsförs enbart den starkaste motorn och det största batteriet, som då ger en räckvidd på upp till 389 km. Det finns även en vätgas-version, men det är osäkert om den kommer att tas in i Sverige.
Även om Renault i likhet med de flesta andra tillverkare har en tydlig strategi att satsa på eldrift håller man ändå fast vid fossildrivna modeller, och i Masters finns det en bred palett av dieseldrivna så kallade blue dCi-motorer med effekter på mellan 105 och 170 hk.
Förarmiljön är enkel att ta till sig men samtidigt fullspäckad av teknik, och Renault uppger att bilen innehåller tjugo olika förarassistanssystem.
Här finns även stöd för Android Auto och Apple CarPlay samt Renaults R-Link multimedia-system med en 10-tums skärm som bland annat innehåller drygt 50 appar från Google Play, HD Google Maps-navigering samt naturlig röstinteraktion med Google Assistant.
I likhet med många andra tillverkare har Renault valt att lansera sin Master i en mängd olika utföranden, och det går att välja mellan 20 olika chassin med lastutrymmen på 11-22 kubikmeter, där bilen nu har en 40 mm bredare öppning vid den skjutbara sidodörren och 100 mm längre lastutrymmen jämfört med tidigare.
Lastkapaciteten är upp till 4 ton för framhjulsdrivna modeller, och lastutrymmen på 11 till 22 kubikmeter för både fram- och bakhjulsdrivna versioner.
Kortfakta
- Bra räckvidd
- Många chassin att välja mellan
- Långsam snabbladdning
- Betydligt dyrare än fossilversionen
- Pris: Från cirka 634 900 kronor plus moms
- Motor: El 105 kW, vridmoment 400 Nm
- Batteri: 87 kWh
- Räckvidd: 389 km (WLTP blandad körning)
- Lastvolym: 10,8-13 m3 (skåp, framhjulsdrivet)
- Laddning: 130 kW snabbladdning med likström, 22 kW laddbox med växelström