— Vi vet att mer och mer tid läggs på att söka information på nätet. Söka, men inte nödvändigtvis finna. Det blir för många irrelevanta svar på de vanliga sökmotorerna, säger Mats Hultgren, mediachef på Svensk Byggtjänst.
Under tisdagen presenterade Svensk Byggtjänst söktjänsten bygglo.se där branschfolk ska vara säkrare på att hitta rätt inom ämnena bygg, anläggning, installation och fastighetsförvaltning.
— Så vitt vi vet är det här en unik tjänst. Det finns en hel del katalogtjänster på internet, där informationen katalogiseras, men inga business to business-sökmotorer inriktade på byggbranschen.
Sökfunktionen har snävats av för att passa branschen, berättar Mats Hultgren. I dagsläget söks 13 000 svenska webbplatser av till bygglo-tjänsten. Fler kan det bli.
— Vi har förstås ett jättestort behov av återkoppling från våra besökare. Saknar de något, är svaren tillräckligt relevanta? Vi är inte färdiga än, sajten ska vara i ständig utveckling, säger Mats Hultgren.