Sophie Dufva är ny kontorschef på Semrén & Månssons huvudkontoret i Göteborg. Hon har, förutom tolv år på företaget, en bakgrund som arkitekt hos Eliassen og Lamertz-Nielssen i Oslo, samt ett internationellt arbetsfält på Ikeas arkitektkontor.
—
Med tolv år i företaget har du förstås full koll på vad du ger dig in. Vad är så bra med Semrén & Månsson?
Vi är ett arkitektkontor som tänker framåt och har en stark gemensam drivkraft att skapa bra projekt. Vi arbetar nära våra beställare i långa arbetsrelationer för att skapa arkitektur som håller över tid – både ekonomiskt, socialt och ur ett miljöperspektiv. Vi har lika stort fokus på form, teknik och design och där skiljer vi ut oss lite, men vi tror att de aspekterna måste samverka för att projekten skall nå riktigt långt. Sen är Semrén & Månsson ett roligt kontor att arbeta på med många duktiga och engagerade medarbetare. Roligt på jobbet är viktigt!
Ni strukturerar om verksamheten, varför?
Vi växer och planerar att växa mer vilket kräver att vi anpassar organisationen för det. Våra beställare blir mer och mer specialiserade och vi kraftsamlar i kompetensområden för att möta deras behov och förväntningar. Vi har startat sex olika Studios med studiochefer som har lång erfarenhet och specialistkompetens inom sinaområden. Bostäder, Publika byggnader, Vård, Internationella uppdrag, Inredning och Stadsplanering är de områden vi fokuserar på och skapar arbetsgrupper kring. I samband med omorganiseringen försvinner även formellt bolaget Vård och Skola och blir en del under taket Semrén & Månsson.
Vad blir dina främsta uppgifter som kontorschef i den nya organisationen?
Som kontorschef kommer jag lokalt att ha huvudansvar mot våra kunder och internt leda och organisera det operativa arbetet i tätt samarbete med våra studiochefer. Det är ett spännande steg och jag ser fram emot att starta upp den nya organisationen och se den växa. För Magnus Månsson, ägare och koncernchef, innebär fördelningen av de affärsledande arbetsuppgifterna en möjlighet att fortsätta arbeta nära kunder och få mera tid för projekt i tidiga skeden. Jag kommer också att ha ett tätt samarbete med vår vd Adelina Mehra som är stationerad på Stockholmskontoret.
Tre egenskaper som gör dig till en bra ledare?
Drivkraften att se medarbetare utvecklas och sätta samman framgångsrika team. Is i magen och hålla många bollar i luften – låta saker sjunka in lite innan man fångas med av det som verkar vara så akut för stunden. Jag är nog en generalist inom yrket – det gör att jag kan förstå projektvillkoren i de flesta sammanhang och därmed både bistå beställaren och leda arkitektarbetet internt.