Runt 150 000 ton vägsalt sprids på svenska vägar varje vinter. Ofta helt i onödan. Det slöseriet vill utvecklingsföretaget Metsense i Göteborg stoppa med en ny mätteknik. – Vårt mätsystem gör det möjligt att sprida rätt mängd salt på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Mats Riehm, KTH-doktorand och medgrundare till Metsense. Att spara in på saltet ger fler fördelar: Vägunderhållet blir billigare. Miljön skonas eftersom salt skadar grundvatten och växter. Bilister kan glädja sig åt att risken för rostangrepp minskar. Tanken är att den patenterade tekniken ska installeras vid väderstationer som redan finns längs vägarna. Dels behövs ett litet kylelement som byggs in i asfalten, dels en ir-kamera. Förra vintern köpte Trafikverket in prototyper som installerades på riksväg 50 mellan Borlänge och Ludvika. Nu i vinter väntar fortsatta tester, berättar Knut Heijkenskjöld som ansvarar för myndighetens cirka 770 väderstationer. – Vi vill minska mängden salt men ändå få en bra vinterväghållning. Därför är Metsense teknik intressant. Tidigare har Trafikverket testat en fryspunktssensor ”liten som en fingernagel” i asfalten. Men tekniken klarade inte sandade vägar. Det problemet hoppas Knut Heijkenskjöld slippa med Metsense kylelement som mer liknar en handflata i storlek. En nackdel är att man måste stänga av trafiken för att bygga in tekniken i asfalten. Därför testar Trafikverket även system som detekterar is med laser. Fast de är å andra sidan dyrare. Vad kostnaden blir med Metsenses teknik avslöjar företaget inte. – Men man tjänar absolut in investeringen, eftersom man kan minska på saltandet, säger Mats Riehm. – Vi har kontakt med ett tjeckiskt företag som troligtvis startar tester i vinter, säger han.
Metsense
Ort: Göteborg
Grundades: 2009
Antal anställda: 1 plus fyra involverade forskare
Ägare: Grundarna