Affären är för Svevia värd cirka 190 miljoner svenska kronor. Totalt är det 641 kilometer väg som ska plogas, saltas, sandas, göras säkra och framkomliga. Uppdraget ska utföras av Svevias nybildade dotterbolag Svevia AS.
— I nuläget har vi inga anställda där, förutom nya vd: n Mathias Rönnholm. Det är en verksamhet som ska byggas upp, säger Svevias vd och koncernchef P-O Wedin.
Startdatum för uppdraget är den 1 september i år. Helt klar är dock inte affären än. Först ska Norska Vegvesende kvalitetssäkra anbudet.
— Vi tror att deras beslut kan komma inom några veckor, säger P-O Wedin.
Svevia har länge sneglat utanför Sveriges gränser.
— I nuläget har vi 50 procent av den svenska marknaden inom drift och underhåll. Det här är en kärnverksamhet och nu vill vi såklart växa, enligt den jäsande bullens princip, säger han.
Är det en slump att ni börjar i Norge?
— Nej. En satsning mot Norge har funnits i vår affärsplan från dag ett. Det har bland annat med språket att göra, som ju är lättare att förstå än till exempel finska. Sedan siktar vi så småningom på att växa i de övriga nordiska länderna också, säger han.
Skiljer sig konkurrensen åt i de olika länderna?
— Nja, det är samma aktörer. Svenska företag som Skanska, NCC och Peab finns där också. Sedan tillkommer norska entreprenörer.